![]() |
![]() |
||
|
![]() |
zgłoś imprezę |
![]() |
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||
BELLA BUCZEK KNOP NAWROT: Młode malarstwo
![]() Osobiste refleksje przełożone są na płótno za pomocą autorskiego stylu. Obrazy intrygują i poprzez swoją cykliczność (każdy z czwórki artystów maluje obrazy w cyklach), dają wycinek współczesnej rzeczywistości przefiltrowanej przez indywidualną wrażliwość. Są absolwentami katowickiej ASP (oprócz Maćka Nawrota, który aktualnie studiuje tam na 4. roku) i każdy z nich wywodzi się z pracowni malarstwa Andrzeja Tobisa. Szukanie analogii między nimi wydawało się początkowo karkołomne, ale okazało się, że mimo wielu różnic i odmiennych stylów łączy ich podobny sposób myślenia. ZBOMARDOWANI PRZEZ OBRAZY Z ZEWNĄTRZ ![]() ![]() „Jeśli chodzi o stosunek do rzeczywistości – tłumaczy Bartek Buczek – ważne jest to, że wszyscy z naszej trójki inspirowaliśmy się grupą Ładnie. Ania była Maciejowskim, Maciek – Sasnalem, a ja – Bujnowskim. Ale w tym momencie nie widzę sensu dokumentalnego przenoszenia rzeczywistości na obrazy. Możemy się inspirować oczywiście estetycznie, ale w sumie nikt z nas nie maluje już jak grupa Ładnie. Jesteśmy rzeczywiście realistami zmęczonymi rzeczywistością”. Kinga Bella idzie w swym malarstwie krok dalej. Rzeczywistość (symbolizowana często przez wnętrza mieszkań) służy jej bowiem tylko jako punkt odniesienia, który jest bezpiecznym przejściem do osobistej przestrzeni artystki. WSŁUCHAĆ SIĘ W SWOICH ODBIORCÓW ![]() Kinga Bella mówi: „Jestem osobą wszystko relatywizującą, więc tak naprawdę każda interpretacja jest u mnie trafiona. Bardzo często jest tak, że te interpretacje pokrywają się z moimi odczuciami na temat moich prac”. Ania Knop natomiast podsumowuje swoją relację z odbiorcą w następujący sposób: „Ludzie zadają dużo pytań: dlaczego ta postać nie ma twarzy? (śmiech) Czasami te pytania są bardzo śmieszne, takie o jakich nie pomyślałabym, żeby je zadać”. Bartek Buczek podchodzi do tej sprawy natomiast z innej strony: „Poprzez reakcje na moje obrazy pielęgnuję próżność (śmiech). U mnie malowanie bierze się z intelektu (jeśli założymy, że można malować np. z serca, gestu czy intelektu). Każda rozmowa jest dla mnie zapładniająca, daje szersze perspektywy i impuls do kolejnych prac. Kiedy myślę o kolejnych pracach, nie mam dla nich plastycznej wizji. Na początku jest opowieść, która w sposób dosłowny przekłada się na malowanie. Jeśli dzięki rozmowom opowieść nabrała precyzyjnych kształtów, to wystarczy ją potem tylko namalować”. Niewątpliwie duży wpływ na ich twórczość miało spotkanie z Andrzejem Tobisem, wykładowcą katowickiej ASP, malarzem, którego zdjęcia z cyklu fotograficznego „A-Z (Gabloty edukacyjne)” można było oglądać na naszych łamach. „Spotkanie z Tobisem spowodowało, że to, co robię, przestało być powierzchowne” – deklaruje Ania Knop. „Bardzo doceniałam we współpracy na Akademii z Tobisem to, że pomimo odmiennego zdania, które mieliśmy na temat moich prac, mogłam iść swoją drogą” – tłumaczy Kinga Bella. Tę opinię potwierdza cała czwórka. „Andrzej Tobis ma niesamowity umysł analityczny. Zadziwia mnie to, że potrafi moją pracę rozłożyć na wszystkie czynniki. I przychodzi mu to z wielką łatwością” – puentuje Maciek Nawrot. Dlatego poprosiliśmy Andrzeja Tobisa o przekazanie swojej opinii na temat młodych malarzy. BARTEK BUCZEK ![]() w malarstwie poszukuję możliwości wypowiedzi (I’m looking for the perfect beat). w malarstwie znajduję jak wyżej. najbardziej w rzeczywistości irytuje mnie: ludzie – trudności w relacjach pomiędzy ludźmi i między ludźmi a rzeczywistością. najbardziej w rzeczywistości inspiruje mnie: szeroko patrząc, jak wyżej. Andrzej Tobis o Bartku Buczku: ![]() KINGA BELLA ![]() w malarstwie poszukuję skupienia, zatrzymania się, „estetycznej” formy do powiedzenia o tym, co estetyczne nie jest. w malarstwie znajduję możliwości do poszerzania własnej percepcji, dostrzegania znikomych niuansów, które są dla mnie źródłem inspiracji. najbardziej w rzeczywistości irytują mnie problemy współczesnego człowieka, również moje, z określeniem własnej tożsamości, relatywizacja pojęć, dewaluacja śmierci. najbardziej w rzeczywistości inspirują mnie drobne, prawie niewidzialne elementy, bezwiednie wykonywane czynności, rytuały związane z codziennym życiem. ![]() ANNA KNOP ![]() w malarstwie poszukuję przestrzeni dla siebie, ładu i porządku, najprostszych rozwiązań. w malarstwie znajduję: malarstwo mnie zaskakuje, cały czas odkrywam coś nowego, zarówno jako twórca i odbiorca. najbardziej w rzeczywistości irytuje mnie „śmieciowość”, tymczasowość, presja i aspirowanie. najbardziej w rzeczywistości inspiruje mnie niedoskonałość, pogranicza. Andrzej Tobis o Ani Knop: Ania Knop jest w swoim malarstwie bardziej fabularna, interesują ją codzienne historie. Jest uważną obserwatorką obyczajowości i socjologicznych mikrozjawisk. Jest w tych obserwacjach czasem bezlitosna i ironiczna. Co jest tym ciekawsze, że najczęściej są to obserwacje dokonywane na własnym organizmie czy raczej własnej egzystencji. Ostatnie jej prace to forma autorefleksji absolwentki malarstwa, konfrontującej się z tak zwanym „realnym życiem”. Wnioski są słodko-gorzkie. Z akcentem na gorzkie, ale bez dramatyzowania. Ania jest powściągliwa, nie epatuje dramatem w swoich opowieściach i to jest cenne. Jej obrazy wydają się być emocjonalnie zdystansowane, co jeszcze bardziej podkreśla wagę opowiadanych historii. MACIEJ NAWROT ulubiony malarz: Norbert Schwontkowski. w malarstwie poszukuję formy spełniania własnej osobowości i ambicji artystycznych. w malarstwie znajduję kontakt z innymi ludźmi poprzez ich zainteresowanie moją twórczością malarską. najbardziej w rzeczywistości irytuje mnie: ciężko ocenić. najbardziej w rzeczywistości inspirują mnie wszystkie dane momenty, dzięki którym mogę sądzić, że znalazłem się w odpowiednim miejscu i porze, by namalować obraz. Andrzej Tobis o Macieju Nawrocie: Nawrot jest malarzem w najbardziej oczywistym i klasycznym sensie. Jego obrazy działają samym wizerunkiem, samą swoją wizualnością. Nawrot jest artystą kontemplującym otaczającą go codzienność. Wnikliwa obserwacja wiąże się czasem w jego obrazach z delikatnymi przesunięciami, interpretacjami elementów rzeczywistości. Dzięki temu niektóre obrazy są w bardzo subtelny sposób dowcipne, zaskakujące. Ale gdybym miał zamknąć rzecz w jednym zdaniu, to powiedziałbym, że Nawrot maluje obrazy o wielkiej wizualnej mocy. W zestawieniu z subtelnym formalnym wyrafinowaniem jego prac, z niewielkimi, kameralnymi formatami daje to bardzo ciekawe połączenie. tekst: Adrian Chorębała ultramaryna, październik 2012 KOMENTARZE: nie ma jeszcze żadnych wypowiedzi.... SKOMENTUJ: |
![]() |
![]() ![]()
![]() |
||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
Ultramaryna realizuje projekt pn. „Internetowa platforma czasu wolnego” współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPO WSL na lata 2014-2020. Celem projektu jest zwiększenie innowacyjności, konkurencyjności i zatrudnienia w przedsiębiorstwie. Efektem projektu będzie transformacja działalności w stronę rozwiązań cyfrowych. Wartość projektu: 180 628,90 PLN, dofinansowanie z UE: 128 035,50. |
![]() |
o nas | kontakt | reklama | magazyn | zgłoś błąd na stronie | © Ultramaryna 2001-2022, wszystkie prawa zastrzeżone |