Ta strona używa plików cookies.
Polityka Prywatności    Jak wyłączyć cookies?
AKCEPTUJĘ
poniedziałek 20.05.24

START
LOKALE
FORUM
BLOGI
zgłoś imprezę   
  ultramaryna.pl  web 
Książka miłosna wg SŁAWOMIRA RUMIAKA

„Książka miłosna” Sławomira Rumiaka to ewenement na śląskim rynku wydawniczym. Nie dość, że jest jednym z najpiękniej zaprojektowanych wydawnictw, jakie ukazały się tutaj w ostatnich latach (zasługa projektantki Ani Nałęckiej, którą znacie m.in. z kilku okładek Ultramaryny), to jeszcze stanowi zbiór wyjątkowo radykalnych fotografii, o których głośniej jest na Dalekim Wschodzie niż w Polsce.

„Książka miłosna” to nie tylko album, to także tytuł wystawy jaką możemy oglądać w grudniu w galerii Brama w Gliwicach. Kogo nie przerażają wizje wymyślnie torturowanych dziewcząt (włącznie z wydłubywaniem ziaren kawioru z trzewi i przeszywaniem skóry drutem kolczastym), ten znajdzie z pewnością satysfakcję w odszyfrowywaniu aluzji i wątków, zarówno tych dotyczących barokowej i renesansowej sztuki europejskiej, jak i współczesnej fotografii japońskiej, z Nabuyoshi Arakim na czele.
Rumiak urodził się w 1972 roku, ukończył ASP w Katowicach, od 1997 roku zajmuje się fotografią. Zasłynął wystawą w Il Tempo Gallery w Tokio, o której rozpisywała się entuzjastycznie japońska prasa. Wykładał w Akademie voor Beeldende Kunst w Enschede oraz w Tokyo Institute of Polytechnics.

Sławomir Rumiak opowiada:

O związkach między literaturą i fotografią w swojej twórczości:
Nie pociąga mnie ani świat fotografii, ani świat literatury. Co mówię wyraźnie akcentując tutaj słowo „świat”. Bo nie mam nic przeciwko fotografii czy literaturze, ale i jedno i drugie zajmuje mnie wyłącznie jako narzędzie poznania, chcę uniknąć pospolitej sytuacji, kiedy tracisz kontakt z rzeczywistością, przestajesz zadawać pytanie „po co to robisz?", bo porywa cię rozkręcona konwencja czy... maniera i zaczynasz już tylko zaklinać własny pępek, z lubością grzebać patykiem w wydalinach własnej wyobraźni i dosztukowywać do tego przesłanie. To pospolite jest. I stąd globalne panopticum, mnożenie preparatów i kuriozów, ciekawostek, póz i pozerów. Wolałbym nie poddać się temu, o nadużycie oddania się efektom retorycznym, czczej zabawie estetycznej, jest w sztukach wizualnych bardzo łatwo. Dlatego mam teraz chwilę... jeśli nie zawahania, to – używając aktualnego słowa – weryfikacji, autoweryfikacji... Przeczuwam, że posługując się nowymi środkami (teatr, wideo) uda mi się zbliżyć bardziej do prawdy, do celu. Tego od siebie oczekuję.

O reakcjach na swoje zdjęcia w Japonii:
Przyjmowane są bardzo dobrze. W Tokio podkreśla się balans między elementem cielesnym a duchowym. Japończycy dostrzegają nie tylko ironię, ale i problem postawiony w tych zdjęciach, potrafią pisać o tym z dużą powagą, wywodząc – w domyśle raczej – rodowód takiej wyobraźni stąd, z Polski czy – jak piszą jednoznacznie – z Europy Wschodniej.

O polskiej sztuce współczesnej zajmującej się związkami ciała i władzy:
Nie interesuje mnie to.

O tym, kim są modelki, które pojawiły się w „Książce miłosnej”:
Kobietami. Szczegółów ujawniać nie chcę.

O zdradzaniu technicznych szczegółów dotyczących manipulacji obrazem na swoich fotografiach:
Ja bym z przyjemnością nawet zdradził, ale niestety, nic do zdradzenia nie posiadam. Wszystkie fotografie zrobiłem używając technik fotomontażowych powszechnie opisywanych w literaturze poradnikowej dla fotoamatorów. Kiedyś wprawdzie skonstruowałem sprzęt fotografujący, potężny mechanizm do specjalnych efektów, zbudowany ze starego gramofonu, pudła po lodówce i rolet okiennych, którego odręczny schemat narysowałem podczas moich spotkań ze studentami Tokyo Institute of Polytechnics, i z którego natychmiast zrobiono sporą ilość kopii kserograficznych z podpisem pomysłu Eikoh Hosoe – ”Rumiak's Still Camera”, ale to było parę lat temu i w książce nie ma żadnego zdjęcia wykonanego tamtą „kamerą szparową”. Komputera nie używam w ogóle.

O strachu przed cenzurą:
Nie, nie boję się – sam jestem moralnym ortodoksem.

Tekst: Sebastian Cichocki [Ultramaryna grudzień 2003]






teksty
FESTIWAL ARS CAMERALIS. RETROSPEKCJA: Piękny trzydziestoletni
koncert Jane Birkin w ramach Festiwalu Ars Cameralis, Teatr Zagłębia w Sosnowcu, 10.11.2011 Proszę sobie wyobrazić:... >>>

DARIA ZE ŚLĄSKA: Rozmowy przerywane
Pseudonim artystyczny zobowiązuje, bo Daria ze Śląska związana jest z nim od urodzenia. Mogła zostać zawodową siatka... >>>

NATALIA DINGES: W procesie przemieszczania
Aktorka i choreografka. Współpracowała z większością teatrów na południu Polski (Katowice, Bielsko-Biała, Tychy, S... >>>

VITO BAMBINO: Vito na urodziny Kato
10 września po raz kolejny Katowice w unikatowej formie będą świętować swoje urodziny. Jak na Miasto Muzyki UNESCO p... >>>

OLA SYNOWIEC I ARKADIUSZ WINIATORSKI: Marsz w długim cieniu rzucanym przez mur
Mur graniczny pomiędzy Meksykiem a Stanami Zjednoczonymi Wszystkie osiągnięcia ludzkości są konsekwencją dwóch... >>>

MICHAŁ CHMIELEWSKI: O zagubieńcach i outsiderach
Michał Chmielewski trzy miesiące po skończeniu Szkoły Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego w Katowicach zadebiutowa... >>>

ANNA I KIRYŁ REVKOVIE: Nawet wojna nie zatrzyma kreatywności
Z Anną i Kiryłem Revkovami – muzykami jazzowymi z Ukrainy – rozmawiamy o ich drodze do Katowic, sztuce... >>>
po imprezie
Ostatnio dodane | Ostatnio skomentowane
Upper Festival 2019
5.09.2019
Fest Festival 2019
26.08.2019
Off Festival 2019
9.08.2019
Festiwal Tauron Nowa Muzyka 2019
27.06.2019
Off Festival 2018
10.08.2018
Podziel się z resztą świata swoimi uwagami, zdjęciami, filmami po imprezach.


Ultramaryna realizuje projekt pn. „Internetowa platforma czasu wolnego” współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego w ramach RPO WSL na lata 2014-2020. Celem projektu jest zwiększenie innowacyjności, konkurencyjności i zatrudnienia w przedsiębiorstwie.
Efektem projektu będzie transformacja działalności w stronę rozwiązań cyfrowych. Wartość projektu: 180 628,90 PLN, dofinansowanie z UE: 128 035,50.
o nas | kontakt | reklama | magazyn | zgłoś błąd na stronie | © Ultramaryna 2001-2022, wszystkie prawa zastrzeżone