Ta strona używa plików cookies.
Polityka Prywatności    Jak wyłączyć cookies?
AKCEPTUJĘ
poniedziałek 20.05.24

START
LOKALE
FORUM
BLOGI
zgłoś imprezę   
  ultramaryna.pl  web 
MACIEJ MALEŃCZUK: Pan Püdels w sutannie

Maciek Maleńczuk, po alternatywnej odysei, jaką przebył, podjął się uczestnictwa w projekcie zupełnie dla siebie nietypowym, a przynajmniej o jaki mało kto mógł by go podejrzewać. Mowa tu o przedstawieniu „Cantigas de Santa Maria”, utworzonym z XIII-wiecznych apokryficznych kantyg skomponowanych przez króla Kastylii Alfonsa X el Sabio, opowiadających o cudownej ingerencji sił boskich w losy człowieka. W przedstawieniu Maciek odtwarza je odziany w kardynalską purpurę przy akompaniamencie instrumentów dawnych, jak viola da gamba, bombardy czy fidel. Czyżby nowy wizerunek oportunistycznego rockmana?

Ultramaryna: Wygrzebałem skądś z Internetu starą wypowiedź Kazika na twój temat, że lubi cię za nieukrywanie chęci bycia sławnym, bogatym itd. W tym kontekście spytam o "Cantigas…" – czy udział w tym projekcie to kolejna cegiełka do budowania twojego Etosu, czy może zaważyły inne, niepojmowalne dla pismaka czynniki?
Maciej Maleńczuk: Kazik bredzi albo źle cytujesz. Ja nie muszę chcieć być sławnym. Kazik jest idolem, chociaż na pewno nie wygrałby w znanym nam programie. Dlatego ktoś mi to proponował, bo wiedział, że nie jestem tylko narkomanem, a reputacja skandalisty, powiedzmy, pasuje do mojego etosu. W każdym razie sprawa etosowa przyczyniła się do tej decyzji. Poza tym chciałem dopieścić swe intelektualne ego. Informuję, że jestem pierwszym w Polsce wykonawcą utworu "Madre de Deus". Osiemset lat w tak katolickim kraju nikt się nie zdobył na to wykonanie – więc ja to zrobiłem. Radio Maryja powinno dostać singiel. Gdzie biskup nie może, tam diabeł może.

Z recenzji wynika, że zostałeś odebrany bardziej w kontekście działalności rockowej, niż jako anonimowy aktor odtwarzający konkretną postać. Nie obawiasz się takiego upupienia przy odbiorze ewentualnych późniejszych projektów? Tylko w przypadku tego projektu możliwy jest taki handicap. Poza tym w obliczu takiego etosu nie pomoże nawet pupa biskupa. Potrzebny jest żylasty twardy tyłek.

Muzyka dawna tworzona była z myślą o odbiorcy o odmiennych obszarach wrażliwości niż współczesny człowiek. Czy kompozycje wymagały jakichś szczególnych zabiegów adaptacyjnych? Wymagały zabiegów adaptacyjnych – i wówczas stwierdzamy ich uniwersalność. Poza tym nie wierzę w czteroliniowy zapis, wiele mogło na przestrzeni wieków wyparować z oryginału.

Kompetencje społeczeństwa do odbioru nie tylko dobrej muzyki, ale sztuki w ogóle, maleją w postępie geometrycznym. Niektórzy mówią, że to już dno. A co mówisz ty? Mam na ten temat odmienne zdanie. Są ludzie i dla nich gramy.

Mnie akurat twoja ostatnia płyta nie podeszła, natomiast wielu osobom, z którymi rozmawiałem podobała się – generalnie – opinie były podzielone. Jesteś zadowolony z przyjęcia jej na rynku? To bomba z bardzo opóźnionym zapłonem, materiał koneserski, płyta nie dla każdego… Tym większa chwała dla Sony, że zechciała promować trudny, i – co tu kryć – nieprzyjemny, osobniczy, subiektywny gatunek. Posłuchaj jeszcze raz jako człowiek, a nie specjalista od marketingu, którym na pewno nie jesteś, lecz uważasz inaczej – jak wszyscy.

Jesteś już przedstawicielem pokolenia solidnie okrzepłego w realiach polskiego showbiznesu. Wszędzie słychać głosy, że jest źle – jakie w takim razie szanse mają młodzi? Mają szansę zostać "Idolem".

Co planujesz na najbliższy, dajmy na to, rok? Zważywszy, że ten ma się już ku końcowi... Nowa płyta Püdelsów z moim udziałem pod tytułem Wolność słowa. Potem Cantigas de Santa Maria wg Alfonsa X, coś z gatunku antic pop.

Dzięki za rozmowę.

Rozmawiał: Marcin Kowalski [Ultramaryna grudzień 2002]






teksty
FESTIWAL ARS CAMERALIS. RETROSPEKCJA: Piękny trzydziestoletni
koncert Jane Birkin w ramach Festiwalu Ars Cameralis, Teatr Zagłębia w Sosnowcu, 10.11.2011 Proszę sobie wyobrazić:... >>>

DARIA ZE ŚLĄSKA: Rozmowy przerywane
Pseudonim artystyczny zobowiązuje, bo Daria ze Śląska związana jest z nim od urodzenia. Mogła zostać zawodową siatka... >>>

NATALIA DINGES: W procesie przemieszczania
Aktorka i choreografka. Współpracowała z większością teatrów na południu Polski (Katowice, Bielsko-Biała, Tychy, S... >>>

VITO BAMBINO: Vito na urodziny Kato
10 września po raz kolejny Katowice w unikatowej formie będą świętować swoje urodziny. Jak na Miasto Muzyki UNESCO p... >>>

OLA SYNOWIEC I ARKADIUSZ WINIATORSKI: Marsz w długim cieniu rzucanym przez mur
Mur graniczny pomiędzy Meksykiem a Stanami Zjednoczonymi Wszystkie osiągnięcia ludzkości są konsekwencją dwóch... >>>

MICHAŁ CHMIELEWSKI: O zagubieńcach i outsiderach
Michał Chmielewski trzy miesiące po skończeniu Szkoły Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego w Katowicach zadebiutowa... >>>

ANNA I KIRYŁ REVKOVIE: Nawet wojna nie zatrzyma kreatywności
Z Anną i Kiryłem Revkovami – muzykami jazzowymi z Ukrainy – rozmawiamy o ich drodze do Katowic, sztuce... >>>
po imprezie
Ostatnio dodane | Ostatnio skomentowane
Upper Festival 2019
5.09.2019
Fest Festival 2019
26.08.2019
Off Festival 2019
9.08.2019
Festiwal Tauron Nowa Muzyka 2019
27.06.2019
Off Festival 2018
10.08.2018
Podziel się z resztą świata swoimi uwagami, zdjęciami, filmami po imprezach.


Ultramaryna realizuje projekt pn. „Internetowa platforma czasu wolnego” współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego w ramach RPO WSL na lata 2014-2020. Celem projektu jest zwiększenie innowacyjności, konkurencyjności i zatrudnienia w przedsiębiorstwie.
Efektem projektu będzie transformacja działalności w stronę rozwiązań cyfrowych. Wartość projektu: 180 628,90 PLN, dofinansowanie z UE: 128 035,50.
o nas | kontakt | reklama | magazyn | zgłoś błąd na stronie | © Ultramaryna 2001-2022, wszystkie prawa zastrzeżone