Ta strona używa plików cookies.
Polityka Prywatności    Jak wyłączyć cookies?
AKCEPTUJĘ
poniedziałek 20.05.24

START
LOKALE
FORUM
BLOGI
zgłoś imprezę   
  ultramaryna.pl  web 
POLA DWURNIK: Na chwilę przed spełnieniem


O wystawie „Before The Orgy” w Rondzie Sztuki rozmawiamy z jej autorką, Polą Dwurnik.

Ultramaryna: Jak doszło do wystawy w Rondzie Sztuki?
Pola Dwurnik:
Marek Zieliński, dyrektor Ars Cameralis, natrafił na moją książkę „Girl On Canvas. Dziewczyna na płótnie” i zainteresowały go moje narracyjne obrazy zestawione z interpretującymi je na różne sposoby tekstami. Chwilę później zaproponował mi wystawę…

Co ujęło go w twoich pracach? Marek potrafi czytać malarstwo i rozumie postawę, jaką przyjęłam w sztuce. Od razu złapał, że to próba powrotu do tego medium sprzed modernizmu i wyraz wiary w moc opowieści sprzed czasu awangardy. On też dostrzegł, że świadomie stoję w opozycji do obowiązującej mody na sztukę przesyconą chłodnym intelektualizmem, konceptem i aktualnością czy nawet politycznością. Moja postawa okazuje się na tyle wywrotowa, że często ludzie podejrzewają mnie o naiwność, konserwatyzm czy wręcz nieświadomość, co wydaje mi się zabawne, ale jest też symptomatyczne.

Z czego wynikają takie opinie? Poświęcanie wielu tygodni na malowanie dużych i skomplikowanych obrazów wygląda dziś na szaleństwo. Ale gdyby obecne zawrotne tempo życia uznać za szalone, to może właśnie ja jestem normalna? Nieprawda, że wartościowa sztuka musi deklaratywnie angażować się w bieżące sprawy. Nie zgadzam się też na to, żeby wideoklipy, reklama, ilustracja i sztuka ludowa były jedynymi obszarami, gdzie pojawia się kunsztownie wykonany, piękny obraz.

Nie cenisz sztuki zaangażowanej? Ależ jak najbardziej. Bardzo wysoko cenię np. Artura Żmijewskiego, ale kopiowanie jego działań osłabia ich moc i przesuwa je w obręb jałowego, bezmyślnego mainstreamu. Poza tym w większości moich obrazów są elementy i wypowiedzi polityczne, tylko nie jest to widoczne na pierwszy rzut oka.

Co zobaczymy na wystawie? Na wystawie pokażemy dziewięć wielkoformatowych obrazów, z których pięć prezentowane jest w mojej książce. Będzie także dosyć znana seria „Ogród Apolonii” – moje autoportrety z byłymi chłopakami, przedstawionymi jako zwierzęta. Część tych obrazów nie należy już do mnie i podejrzewam, że po raz ostatni będą prezentowane razem. Po raz pierwszy pokażę cykl „Nieznajome z berlińskiego metra” – małe portrety kobiet, które ukradkiem fotografuję w metrze w Berlinie. To ważna seria, bo poprzez nią staram się pokonać poczucie braku przynależności i samotności w wielkim, obcym mieście. Chociaż z żadną modelką nie zamieniłam ani jednego słowa, bardzo „zżyłam” się z każdą z nich. Mozolne malowanie klasycznego, olejnego portretu to sytuacja dosyć intymna.

Skąd wziął się tytuł wystawy? „Before The Orgy” to tytuł obrazu, w którym występuje wiele elementów mojego języka malarskiego. Jest w tym obrazie dużo farby olejnej, a powaga płynnie miesza się z żartem, to cała ja. Płótno przedstawia postacie ludzkie i zwierzęce, wyjęte z innych opowieści albo wymyślone i zaproszone przeze mnie do interakcji. Grupa ta czeka, aż siedząca w centrum kobieta (odgrywana przeze mnie – gospodynię i autorkę) zapisze ich na listę uczestników.

W czym tak bardzo chcą wziąć udział? Tego nie wiemy. Choć tytuł podpowiada orgię, ta zaś kieruje nas ku erotyce, to oczywiście chodzi o metaforę. Być może bohaterowie tego płótna marzą o przeżyciu czegoś niezwykłego, może chcą się poddać jakiemuś żywotnemu impulsowi, a może wspólnie coś świętować? Może afirmować życie, a może bezwstydnie celebrować siebie?

Są jeszcze „przed”… Słowo „before” – „przed” jest bardzo ważne. Ono umiejscawia bohaterów obrazów i widzów wystawy w przestrzeni początku, oczekiwania, nadziei. „Przed” to chwila, którą jeszcze da się zobaczyć, namalować, objąć. To, co za moment się wydarzy, rozproszy i rozbije świat. To jest chwila przed spełnieniem.

tekst: Łukasz Białkowski | zdjęcie: „Before The Orgy”
ultramaryna, listopad 2015




„Before The Orgy” – wystawa prac Poli Dwurnik. Pierwsza obszerna prezentacja obrazów olejnych artystki w kraju. Dwurnik kieruje uwagę odbiorcy ku określonej przestrzeni jego umysłu każąc mu jednocześnie zajrzeć do zakamarków własnej podświadomości. Wernisaż 27.11 (pt), godz. 18.00. Wystawa potrwa do 17.01.

>>> strona Poli Dwurnik









KOMENTARZE:

nie ma jeszcze żadnych wypowiedzi....


SKOMENTUJ:
imię/nick:
e-mail (opcjonalnie):
wypowiedz się:
wpisz poniżej dzień tygodnia zaczynający się na literę s:
teksty
FESTIWAL ARS CAMERALIS. RETROSPEKCJA: Piękny trzydziestoletni
koncert Jane Birkin w ramach Festiwalu Ars Cameralis, Teatr Zagłębia w Sosnowcu, 10.11.2011 Proszę sobie wyobrazić:... >>>

DARIA ZE ŚLĄSKA: Rozmowy przerywane
Pseudonim artystyczny zobowiązuje, bo Daria ze Śląska związana jest z nim od urodzenia. Mogła zostać zawodową siatka... >>>

NATALIA DINGES: W procesie przemieszczania
Aktorka i choreografka. Współpracowała z większością teatrów na południu Polski (Katowice, Bielsko-Biała, Tychy, S... >>>

VITO BAMBINO: Vito na urodziny Kato
10 września po raz kolejny Katowice w unikatowej formie będą świętować swoje urodziny. Jak na Miasto Muzyki UNESCO p... >>>

OLA SYNOWIEC I ARKADIUSZ WINIATORSKI: Marsz w długim cieniu rzucanym przez mur
Mur graniczny pomiędzy Meksykiem a Stanami Zjednoczonymi Wszystkie osiągnięcia ludzkości są konsekwencją dwóch... >>>

MICHAŁ CHMIELEWSKI: O zagubieńcach i outsiderach
Michał Chmielewski trzy miesiące po skończeniu Szkoły Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego w Katowicach zadebiutowa... >>>

ANNA I KIRYŁ REVKOVIE: Nawet wojna nie zatrzyma kreatywności
Z Anną i Kiryłem Revkovami – muzykami jazzowymi z Ukrainy – rozmawiamy o ich drodze do Katowic, sztuce... >>>
po imprezie
Ostatnio dodane | Ostatnio skomentowane
Upper Festival 2019
5.09.2019
Fest Festival 2019
26.08.2019
Off Festival 2019
9.08.2019
Festiwal Tauron Nowa Muzyka 2019
27.06.2019
Off Festival 2018
10.08.2018
Podziel się z resztą świata swoimi uwagami, zdjęciami, filmami po imprezach.


Ultramaryna realizuje projekt pn. „Internetowa platforma czasu wolnego” współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego w ramach RPO WSL na lata 2014-2020. Celem projektu jest zwiększenie innowacyjności, konkurencyjności i zatrudnienia w przedsiębiorstwie.
Efektem projektu będzie transformacja działalności w stronę rozwiązań cyfrowych. Wartość projektu: 180 628,90 PLN, dofinansowanie z UE: 128 035,50.
o nas | kontakt | reklama | magazyn | zgłoś błąd na stronie | © Ultramaryna 2001-2022, wszystkie prawa zastrzeżone