|
|
zgłoś imprezę |
BRUSSELS JAZZ ORCHESTRA: Jazz do słuchania i oglądania
Po raz pierwszy w Polsce Brussels Jazz Orchestra – istniejący od prawie ćwierćwiecza mistrzowski big-band, który przyjedzie na Katowice JazzArt Festiwal z premierowym materiałem „Graphicology”. Za pomocą muzyki oraz komiksowych kadrów wyświetlanych na scenie opowiada on historię jazzu. Plansze narysowane przez cenionego belgijskiego rysownika Philipa Paqueta będzie można również zobaczyć na wystawie w Galerii Pustej. Szefowi BJO, Koenowi Maesowi, zadaliśmy trzy pytania. Ultramaryna: Zacznijmy od tego, że z polskiej perspektywy Belgia raczej nie kojarzy się zbyt mocno z jazzem. Czy to wciąż popularny gatunek muzyczny w waszym kraju? Koen Maes: Sytuacja jazzu w Belgii wygląda mniej więcej tak samo, jak w całej Europie. Trudno nazwać go popularnym, koncerty raczej nie przyciągają wielotysięcznej publiczności, ale sama scena ciągle żyje. Wciąż powstają nowe zespoły, coraz częściej łączące jazz z muzyką elektroniczną lub taneczną. Mamy młodych utalentowanych wirtuozów, którzy robią swoje nie oglądając się na popularność, a występy klasyków wciąż przyciągają publiczność, przynajmniej w Brukseli. Jaka jest historia waszej orkiestry? Wszystko zaczęło się od rozpadu Belgijskiej Orkiestry Radia i Telewizji (BRTN). Kiedy państwo przestało subsydiować orkiestrę, Frank Vaganée oraz trzej inni muzycy postanowili utworzyć własny big-band, obywający się bez dotacji. Plotka o nowym zespole szybko się rozniosła, przyciągając uzdolnionych muzyków z całej Belgii i tak w 1993 roku powstał pierwszy skład orkiestry. Od samego początku zakładaliśmy, że chcemy grać muzykę współczesną. Nie skupiać się na jazzowych standardach i klasykach, tylko grać rzeczy nowe, napisane specjalnie dla nas. Dlatego też co roku organizujemy konkursy dla kompozytorów, próbując znaleźć utwory pasujące do naszego repertuaru. Koniec końców przejęliśmy też zadania należące uprzednio do BRTN, a państwo znów zaczęło dofinansowywać orkiestrę. Czym jest „Graphicology”? Skąd pomysł na projekt łączący jazz z komiksem? Pomysł wziął się stąd, że właściwie wszyscy muzycy naszej orkiestry są też fanami komiksów. Belgia słynie zresztą z tej formy sztuki (zdecydowanie bardziej niż z jazzu), więc komiksy, podobnie jak muzyka, towarzyszą nam od dzieciństwa. Kiedy zaczęliśmy pracę nad projektem, który miał przybliżyć słuchaczom historię jazzu na podstawie sześciu biografii znanych jazzmanów, udało nam się skontaktować z Philipem Paquetem – cenionym rysownikiem, znanym między innymi z rewelacyjnego albumu poświęconego Louisowi Armstrongowi. Przygotował dla nas plansze, które wyświetlamy podczas występów, a muzyka i obraz przenikają się na wielu poziomach, pozwalając odbiorcom na różnorodne interpretacje. tekst: Marceli Szpak ultramaryna, kwiecień 2016 Koncert i wystawa wokół Brussels Jazz Orchestra w ramach 5. Katowice JazzArt Festiwal >>> czytaj więcej >>> strona projektu „Graphicology” KOMENTARZE: nie ma jeszcze żadnych wypowiedzi.... SKOMENTUJ: |
|
|||||||||||||||||||||||||
Ultramaryna realizuje projekt pn. „Internetowa platforma czasu wolnego” współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPO WSL na lata 2014-2020. Celem projektu jest zwiększenie innowacyjności, konkurencyjności i zatrudnienia w przedsiębiorstwie. Efektem projektu będzie transformacja działalności w stronę rozwiązań cyfrowych. Wartość projektu: 180 628,90 PLN, dofinansowanie z UE: 128 035,50. |
o nas | kontakt | reklama | magazyn | zgłoś błąd na stronie | © Ultramaryna 2001-2022, wszystkie prawa zastrzeżone |