Ta strona używa plików cookies.
Polityka Prywatności    Jak wyłączyć cookies?
AKCEPTUJĘ
niedziela 11.05.25

START
LOKALE
FORUM
BLOGI
zgłoś imprezę   
  ultramaryna.pl  web 
magazyn
Ultramaryna okładka
lokale
  > bary / puby
  > bistro
  > kawiarnie
  > kawiarnie

internetowe

  > kluby
  > kluby

studenckie

  > restauracje
fotokolekcje
> szczęśliwa trzynastka
> ultra_kolekcje
> jedna na sto!
> ustrzel kolory miasta!





płyty
Let’s Go Eat The Factory
Let’s Go Eat The Factory
Guided By Voices
Basement Jaxx

Basement Jaxx

The Singles


15 tanecznych pereł w eklektycznym stylu: house, r’n’b, jazz, rave, funk, ska, latino, elektro, ragga, banghra, salsa, punk. 11 lat działalności angielskiego duetu udokumentowane w samych przebojach wielokulturowej muzyki miejskiej.

„The Singles” to doskonała okazja do prześledzenia historii jednego z najważniejszych duetów muzyki tanecznej na świecie. Wszystko zaczęło się w południowym Londynie. W 1994 roku spotyka się dwóch producentów Felix Buxton i Simon Ratcliffe. Powstaje Basement Jaxx. Ich marzenie, czyli wydanie długogrającej płyty spełni się dopiero za 5 lat! Wcześniej jednak nagrają parę klubowych utworów, które podbiją parkiety. Debiutancki mały krążek – Samba Magic (ostatni numer na kompilacji) wskazuje już muzyczny kierunek, w jakim podążą Basement Jaxx. Są reformatorami muzyki house, stawiają na eklektyzm. Samba Magic nasączona jest rytmami latynoskimi i porywającym, lekko transowym rytmem. Tak jest z każdym utworem Basement Jaxx na płycie „The Singles”. Nie pozwalają spokojnie siedzieć, zmuszają nogi do tańca, a czy nie o to chodzi w muzyce tanecznej?

Po umiarkowanym, ale dostrzegalnym sukcesie „Samba Magic” panowie Buxton i Ratcliffe idą za ciosem, wydają kolejny singiel „Flylife” (14 utwór na tej płycie) dubowy puls, elektroniczny przekładaniec gatunków oraz kolejny charakterystyczny rys twórczości Basement Jaxx – zaproszeni wokaliści. Odtąd prawie w każdym utworze duetu śpiewa inny wokalista dodaje do muzyki muzyczną tożsamość - włąsną osobowością. Bomba wybucha z wydaniem pierwszej płyty długogrającej grupy. „Remedy” (1999) to przełomowy krążek dla muzyki house, wnosi świeży oddech w lekko zjadający własny ogon gatunek. Muzycy udowadniają, że można łączyć prawie wszystko z wszystkim, jeśli robi się to z głową, metodycznie. Punk łączy się z ragga, połamane typowo angielskie bity skontrapunktowane są słodkim soulem, rytmy latynoskie współgrają z hip-hopem. Niemożliwe? Posłuchajcie 4 reprezentantów tej płyty na „Singles”: „Randez-Vu”, „Red Alert”, „Bingo Bango”, „Jump'n'Shout” i spróbujcie usiedzieć spokojnie w miejscu.

Na swój sukces Basement Jaxx solidnie pracowali przez lata nagrywania remiksów i grania setów Dj-skich, jeszcze w czasie przed nagraniem „Remedy”. Kiedy już muzycy osiągnęli szczyt (liczne nagrody muzyczne, czołówki list przebojów, wielki szacunek w branży), nagrali jeszcze lepszy drugi album „Rooty” (2001). Płyta bardzo korzenna (stąd tytuł), mocno undergroundowa zawiera piosenki, które zostały nie tylko przebojami, ale wręcz hymnami muzyki klubowej jak "Where's Your Head At", oparty na rave’owym rytmie. Krytycy okrzyknęli „Rooty” funkiem przyszłości: pełnym innowacji, emocji, wyobraźni, adrenaliny i wigoru. Wszystkie single z tego albumu oczywiście można znaleźć na kompilacji („Romeo”, "Jus 1 Kiss”). Kolejny album muzycy wydali jak zwykle po dwóch latach. „Kish Kash” (2003) to gorący, postmodernistyczny, taneczny misz-masz. Elektro-szlaleństwo połączone z soulowym punkiem, rasowym funkiem i nowoczesnym r’n’b. Rytm, który powala swym wizjonerstwem oraz imponująca lista kreatywnych gości, na czele z Dizee Rascalem, Me’Shell Ndegeocello oraz Siouxsie Sioux. Na kompilacji reprezentowany jest przez „Good Luck”, „Lucky Star” i „Plug It In”.

Wartość współczesnej muzyki tanecznej przelicza się na ilość trafionych, chodliwych singli. „The Singels” Basement Jaxx to solidna piguła tego, co najbarwniejsze w muzyce klubowej w ostatnim dziesięcioleciu. O tym, że panowie dalej się rozwijają świadczą dołączone dwa premierowe utwory: „Oh my Gosh” i „U Don’t Know Me”. W czasach, kiedy nowe płyty Daft Punk i Moby’ego boleśnie rozczarowują, kompilacja Basement Jaxx jest niezbędnikiem każdego, kto lubi rytmy klubowe dalekie od schematyczności. Ten album to istny samograj imprezowy. (Adrian Chorębała)

XL/Sonic Records 2005
nasza ocena: 8/10
oceń płytę: 
 
wynik: brak



KOMENTARZE:

Brak komentarzy...


SKOMENTUJ
imię/nick:
e-mail (opcjonalnie):
wypowiedz się:
teksty
FESTIWAL ARS CAMERALIS. RETROSPEKCJA: Piękny trzydziestoletni
koncert Jane Birkin w ramach Festiwalu Ars Cameralis, Teatr Zagłębia w Sosnowcu, 10.11.2011 Proszę sobie wyobrazić:... >>>

DARIA ZE ŚLĄSKA: Rozmowy przerywane
Pseudonim artystyczny zobowiązuje, bo Daria ze Śląska związana jest z nim od urodzenia. Mogła zostać zawodową siatka... >>>

NATALIA DINGES: W procesie przemieszczania
Aktorka i choreografka. Współpracowała z większością teatrów na południu Polski (Katowice, Bielsko-Biała, Tychy, S... >>>

VITO BAMBINO: Vito na urodziny Kato
10 września po raz kolejny Katowice w unikatowej formie będą świętować swoje urodziny. Jak na Miasto Muzyki UNESCO p... >>>

OLA SYNOWIEC I ARKADIUSZ WINIATORSKI: Marsz w długim cieniu rzucanym przez mur
Mur graniczny pomiędzy Meksykiem a Stanami Zjednoczonymi Wszystkie osiągnięcia ludzkości są konsekwencją dwóch... >>>

MICHAŁ CHMIELEWSKI: O zagubieńcach i outsiderach
Michał Chmielewski trzy miesiące po skończeniu Szkoły Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego w Katowicach zadebiutowa... >>>

ANNA I KIRYŁ REVKOVIE: Nawet wojna nie zatrzyma kreatywności
Z Anną i Kiryłem Revkovami – muzykami jazzowymi z Ukrainy – rozmawiamy o ich drodze do Katowic, sztuce... >>>
po imprezie
Ostatnio dodane | Ostatnio skomentowane
Upper Festival 2019
5.09.2019
Fest Festival 2019
26.08.2019
Off Festival 2019
9.08.2019
Festiwal Tauron Nowa Muzyka 2019
27.06.2019
Off Festival 2018
10.08.2018
Podziel się z resztą świata swoimi uwagami, zdjęciami, filmami po imprezach.
forum kulturalne
Ostatnio dodane | Ostatnio skomentowane
Entrée - konkurs dla niezależnych...
7.06.2017 przez: Obserwatorium
Przegląd Polskiej Sztuki Współcze...
18.01.2017 przez: Galeria Szyb W
recenzja
14.01.2017 przez: Janina Skop
4. GPART 2016. Tworzysz? Pokaż to...
14.09.2016 przez: Stowarzyszenie
Konkurs fotograficzny: Kreatywne ...
5.02.2016 przez: Miejski Ośrode


Ultramaryna realizuje projekt pn. „Internetowa platforma czasu wolnego” współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego w ramach RPO WSL na lata 2014-2020. Celem projektu jest zwiększenie innowacyjności, konkurencyjności i zatrudnienia w przedsiębiorstwie.
Efektem projektu będzie transformacja działalności w stronę rozwiązań cyfrowych. Wartość projektu: 180 628,90 PLN, dofinansowanie z UE: 128 035,50.
o nas | kontakt | reklama | magazyn | zgłoś błąd na stronie | © Ultramaryna 2001-2022, wszystkie prawa zastrzeżone