Ta strona używa plików cookies.
Polityka Prywatności    Jak wyłączyć cookies?
AKCEPTUJĘ
niedziela 11.05.25

START
LOKALE
FORUM
BLOGI
zgłoś imprezę   
  ultramaryna.pl  web 
magazyn
Ultramaryna okładka
lokale
  > bary / puby
  > bistro
  > kawiarnie
  > kawiarnie

internetowe

  > kluby
  > kluby

studenckie

  > restauracje
fotokolekcje
> szczęśliwa trzynastka
> ultra_kolekcje
> jedna na sto!
> ustrzel kolory miasta!





płyty
Let’s Go Eat The Factory
Let’s Go Eat The Factory
Guided By Voices
Kazik

Kazik

Czterdziesty Pierwszy


Awangardowa forma kompozycji nie współgra ze zbyt doraźną publicystyką w tekstach. Zbyt mała selekcja materiału daje dwie płyty, które z powodzeniem można by skroić do jednej. Raczej dla bardzo zagorzałych wyznawców twórczości Staszewskiego.

Marzą mi się takie płyty autorstwa Kazika jak: - „Ostateczny krach systemu korporacji” (1998) Kultu oraz - „Las Maquinas de La Muerte” (1999) Kazika na Żywo. Na tamtych wydawnictwach koncepcja niosła ze sobą formę i treść. Wszystko było idealnie wyważone. Ważkie treści poparte przebojowymi melodiami. Ambitnie, zwarcie i przekonująco. Nowa dwu-płyta Kazika taka, według mnie już nie jest.

„Czterdziesty Pierwszy” to opasłe dzieło, ponad 140 minut muzyki, której słucha się niekiedy przyjemnie, niekiedy z niecierpliwieniem. Brak spójności jest tutaj widoczny już na poziomie kompozycji, muzyka poważna w duchu improwizacyjna, miejscami transową nijak nie współbrzmi z tekstami o zbyt doraźnej publicystyce. Słuchając płyty Kazika czuję się czasami jakbym czytał codzienną gazetę lub oglądał telewizję, a nie tego oczekuję od twórcy, którego domeną jest metaforyczność wpisana w piosenki, które poruszały pokolenia słuchaczy.

Nie chce pisać, że Kazik się skończył, brak mu pomysłów, obniża loty etc. Po prostu brakuje mu lekkiego dystansu do tego co robi i selekcji materiału. Są na tej płycie kompozycje narracyjne bliskie słuchowiskom radiowym („Stalinogród” (Adam und Klara), „Zielone Karty”), powstałe na „story-tellingu” z wyraźnym pomysłem, ale z drugiej strony „trudno docierają prawdy banalne”, jak śpiewa sam artysta, a tu banał jest zbyt widoczny, zbyt nachalny, a mentorski ton Kazika nie przekonuje a drażni („Bomba”, „Dzisiaj”, „Polska płonie”, „Dzisiejszy styl”). Najbardziej mierzi mnie jednak potrzeba komentowania zjawisk społeczno-politycznych z ciężką do przełknięcia manierą prześmiewczą („Idol”, „George W.Bush kocha Polskę”, „Pani Katarzyna”).

„Czterdziesty pierwszy” to longplay pęknięty, z którego powstałaby dobra płyta Kultu. Dostajemy jednak materiał w klimacie muzycznym, który jest wypadkową poszukiwań, jakie zapodał nam Kazik z Mazzolem i Arythmic Perfection na płycie „Rozmowy s catem” (1996) i Kult-owych dokonań Staszewskego, oraz tekstami rozliczającymi polską rzeczywistość z sposób mało finezyjny. Szkoda, że zabrakło auto-cenzury, która by wyłowiła z tego zalewu pomysłów te najbardziej do siebie pasujące. (Adrian Chorębała)

S.P Records 2004
nasza ocena: 5/10
oceń płytę: 
 
wynik: 7/10



KOMENTARZE:

Brak komentarzy...


SKOMENTUJ
imię/nick:
e-mail (opcjonalnie):
wypowiedz się:
teksty
FESTIWAL ARS CAMERALIS. RETROSPEKCJA: Piękny trzydziestoletni
koncert Jane Birkin w ramach Festiwalu Ars Cameralis, Teatr Zagłębia w Sosnowcu, 10.11.2011 Proszę sobie wyobrazić:... >>>

DARIA ZE ŚLĄSKA: Rozmowy przerywane
Pseudonim artystyczny zobowiązuje, bo Daria ze Śląska związana jest z nim od urodzenia. Mogła zostać zawodową siatka... >>>

NATALIA DINGES: W procesie przemieszczania
Aktorka i choreografka. Współpracowała z większością teatrów na południu Polski (Katowice, Bielsko-Biała, Tychy, S... >>>

VITO BAMBINO: Vito na urodziny Kato
10 września po raz kolejny Katowice w unikatowej formie będą świętować swoje urodziny. Jak na Miasto Muzyki UNESCO p... >>>

OLA SYNOWIEC I ARKADIUSZ WINIATORSKI: Marsz w długim cieniu rzucanym przez mur
Mur graniczny pomiędzy Meksykiem a Stanami Zjednoczonymi Wszystkie osiągnięcia ludzkości są konsekwencją dwóch... >>>

MICHAŁ CHMIELEWSKI: O zagubieńcach i outsiderach
Michał Chmielewski trzy miesiące po skończeniu Szkoły Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego w Katowicach zadebiutowa... >>>

ANNA I KIRYŁ REVKOVIE: Nawet wojna nie zatrzyma kreatywności
Z Anną i Kiryłem Revkovami – muzykami jazzowymi z Ukrainy – rozmawiamy o ich drodze do Katowic, sztuce... >>>
po imprezie
Ostatnio dodane | Ostatnio skomentowane
Upper Festival 2019
5.09.2019
Fest Festival 2019
26.08.2019
Off Festival 2019
9.08.2019
Festiwal Tauron Nowa Muzyka 2019
27.06.2019
Off Festival 2018
10.08.2018
Podziel się z resztą świata swoimi uwagami, zdjęciami, filmami po imprezach.
forum kulturalne
Ostatnio dodane | Ostatnio skomentowane
Entrée - konkurs dla niezależnych...
7.06.2017 przez: Obserwatorium
Przegląd Polskiej Sztuki Współcze...
18.01.2017 przez: Galeria Szyb W
recenzja
14.01.2017 przez: Janina Skop
4. GPART 2016. Tworzysz? Pokaż to...
14.09.2016 przez: Stowarzyszenie
Konkurs fotograficzny: Kreatywne ...
5.02.2016 przez: Miejski Ośrode


Ultramaryna realizuje projekt pn. „Internetowa platforma czasu wolnego” współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego w ramach RPO WSL na lata 2014-2020. Celem projektu jest zwiększenie innowacyjności, konkurencyjności i zatrudnienia w przedsiębiorstwie.
Efektem projektu będzie transformacja działalności w stronę rozwiązań cyfrowych. Wartość projektu: 180 628,90 PLN, dofinansowanie z UE: 128 035,50.
o nas | kontakt | reklama | magazyn | zgłoś błąd na stronie | © Ultramaryna 2001-2022, wszystkie prawa zastrzeżone