Ta strona używa plików cookies.
Polityka Prywatności    Jak wyłączyć cookies?
AKCEPTUJĘ
poniedziałek 12.05.25

START
LOKALE
FORUM
BLOGI
zgłoś imprezę   
  ultramaryna.pl  web 
magazyn
Ultramaryna okładka
lokale
  > bary / puby
  > bistro
  > kawiarnie
  > kawiarnie

internetowe

  > kluby
  > kluby

studenckie

  > restauracje
fotokolekcje
> szczęśliwa trzynastka
> ultra_kolekcje
> jedna na sto!
> ustrzel kolory miasta!





płyty
Let’s Go Eat The Factory
Let’s Go Eat The Factory
Guided By Voices
Tworzywo Sztuczne

Tworzywo Sztuczne

Wielki Ciężki Słoń


Artystyczny sukces powstały w wyniku połączenia dubowo-reggaeowo-jazzowych klimatów w surealistyczne bajeczki. Asceza słowna poparta wyrazistą oprawą muzyczną. Album, który otwiera przed słuchaczem morze doznań. Mocny kandydat do płyty 2004 roku.

“Więlki Ciężki Słoń”, jest z pewnością jedną z najbardziej oczekiwanych polskich płyt tego roku. “F3”- poprzednia płyta Tworzywa Sztucznego naznaczyła kierunek, w którym ewoluowała muzyka zespołu. A jest to trudna droga postmodernistycznej zabawy dźwiękami, ponadgatunkowa kolażowość z oryginalnym tematem na całość.

Słuchacz, który spodziewał się płyty podobnej do poprzedniczki, został już lekko zdezorientowany singlowym “Tysiąc Pięćset Sto Gwiazd”. Z zadziornym electro i tekstem ograniczonym do minimum intrygował swoją progresywnością i zachęcał do sięgnięcia po cały longplay.

Zaostrzony apetyt na nowe dźwięki z obozu braci Waglewskich i spółki został zaspokojony w dwójnasób, nie dość, że uraczyli nas płytą wręcz wybitną, to jeszcze - jej wartość wzrasta z każdym przesłuchaniem, gdy odkrywamy coraz to nowe szczegóły, które każą nam zagłębiać się wiekrotnie w świecie postmodernistycznej kolażowości. Całość pomyślana jest jako zbiór surealistycznych bajeczek o niepokojącym klimacie. Ważna jest jednak różnorodność stylistyczna kompozycji, które współbrzmią ze sobą niczym sny tego samego człowieka, ale przeżywającego codziennie inne podniety duchowe. Obok dusznych jazzowatych pejzaży (tytułowy “Wielki Ciężki Słoń”), pojawiają się rytmicznie electro piosenki o gorzko-słodkim smaku miłosnej obietnicy (“Moje piórko”, “Tysiąc pięćset sto gwiazd”) czy dubowe kompozycje o wyrazistym, lirycznym obliczu (“Deszcz w butach”, “Awaryjne światła”). Dłuższe kompozycje przeplatane są intrumentalnymi “Słoniami” przez co płyta nabiera oddechu i powstaje ciągłość narracyjna. A finałowe “Wiśnie” (zbudowane na tym samym pomyśle, co “Piotrek” Ścianki), pokazują jak daleko można pójść w swej eksperymentelnej formie słuchowiska.

Fisz jako tekściarz, znów odkrywa przed słuchaczem swe uczucia, ale w nieco innej poetyce. Frazy wyśpiewywane przez niego tworzą strumień świadomości, a mało już mają wspólnego z kompozcjami typu zwrotka, refren. Minimalizm słowny jest kontrapunktem dla bogatej faktury dźwiękowej. “Wielki ciężki słoń” jest bardzo gęsty brzmieniowo poprzez obecność róznorodnych instrumentów elektronicznych (sampler, roland, wokoder), zderzonych z "żywym" graniem (gitary, wszechobecny bass, perkusja, trąbka). Nowy album Tworzywa to fascynująca muzyka poszukująca, wymagająca, ale też dająca w zamian mnóstwo wielokolorowych przeżyć muzycznych. (Adrian Chorębała)

Asfalt Records 2004
nasza ocena: 8/10
oceń płytę: 
 
wynik: brak



KOMENTARZE:

Brak komentarzy...


SKOMENTUJ
imię/nick:
e-mail (opcjonalnie):
wypowiedz się:
teksty
FESTIWAL ARS CAMERALIS. RETROSPEKCJA: Piękny trzydziestoletni
koncert Jane Birkin w ramach Festiwalu Ars Cameralis, Teatr Zagłębia w Sosnowcu, 10.11.2011 Proszę sobie wyobrazić:... >>>

DARIA ZE ŚLĄSKA: Rozmowy przerywane
Pseudonim artystyczny zobowiązuje, bo Daria ze Śląska związana jest z nim od urodzenia. Mogła zostać zawodową siatka... >>>

NATALIA DINGES: W procesie przemieszczania
Aktorka i choreografka. Współpracowała z większością teatrów na południu Polski (Katowice, Bielsko-Biała, Tychy, S... >>>

VITO BAMBINO: Vito na urodziny Kato
10 września po raz kolejny Katowice w unikatowej formie będą świętować swoje urodziny. Jak na Miasto Muzyki UNESCO p... >>>

OLA SYNOWIEC I ARKADIUSZ WINIATORSKI: Marsz w długim cieniu rzucanym przez mur
Mur graniczny pomiędzy Meksykiem a Stanami Zjednoczonymi Wszystkie osiągnięcia ludzkości są konsekwencją dwóch... >>>

MICHAŁ CHMIELEWSKI: O zagubieńcach i outsiderach
Michał Chmielewski trzy miesiące po skończeniu Szkoły Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego w Katowicach zadebiutowa... >>>

ANNA I KIRYŁ REVKOVIE: Nawet wojna nie zatrzyma kreatywności
Z Anną i Kiryłem Revkovami – muzykami jazzowymi z Ukrainy – rozmawiamy o ich drodze do Katowic, sztuce... >>>
po imprezie
Ostatnio dodane | Ostatnio skomentowane
Upper Festival 2019
5.09.2019
Fest Festival 2019
26.08.2019
Off Festival 2019
9.08.2019
Festiwal Tauron Nowa Muzyka 2019
27.06.2019
Off Festival 2018
10.08.2018
Podziel się z resztą świata swoimi uwagami, zdjęciami, filmami po imprezach.
forum kulturalne
Ostatnio dodane | Ostatnio skomentowane
Entrée - konkurs dla niezależnych...
7.06.2017 przez: Obserwatorium
Przegląd Polskiej Sztuki Współcze...
18.01.2017 przez: Galeria Szyb W
recenzja
14.01.2017 przez: Janina Skop
4. GPART 2016. Tworzysz? Pokaż to...
14.09.2016 przez: Stowarzyszenie
Konkurs fotograficzny: Kreatywne ...
5.02.2016 przez: Miejski Ośrode


Ultramaryna realizuje projekt pn. „Internetowa platforma czasu wolnego” współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego w ramach RPO WSL na lata 2014-2020. Celem projektu jest zwiększenie innowacyjności, konkurencyjności i zatrudnienia w przedsiębiorstwie.
Efektem projektu będzie transformacja działalności w stronę rozwiązań cyfrowych. Wartość projektu: 180 628,90 PLN, dofinansowanie z UE: 128 035,50.
o nas | kontakt | reklama | magazyn | zgłoś błąd na stronie | © Ultramaryna 2001-2022, wszystkie prawa zastrzeżone