Jak co roku trzeba będzie to jakoś pogodzić. Spektakle ponad 20 zespołów z całego świata. Zatrzęsienie warsztatów tanecznych i z tańcem związanych, co najmniej dwa bardzo interesujące międzynarodowe projekty, a do tego jeszcze dwutygodniowy cykl imprez dla dzieci. Co roku mam problem, jak z żywej i rozedrganej tkanki Międzynarodowej Konferencji Tańca Współczesnego wyłuskać pojedyncze fragmenty, podczas gdy Konferencja jest żywiołem zwartym, zintegrowanym i usianym wzajemnymi powiązaniami niczym Internet hyperlinkami.
Niemal nie da się w niej uczestniczyć wybiórczo. Jeśli uczestniczysz w warsztatach pisania o teatrze, to po każdych zajęciach narasta w Tobie pragnienie obejrzenia jak największej liczby spektakli. Jeśli oglądasz spektakle, sam nabierasz ochoty na współczesny teatr i zaczynasz uczęszczać na warsztaty taneczne. Jeśli poznajesz różne techniki tańca, zaczynasz się zastanawiać, jak wystawić spektakl (i wtedy kierujesz kroki ku warsztatom menadżerskim) albo jak te techniki stosować i miksować (i wtedy lądujesz na zajęciach z teatru integracyjnego). Dodaj do tego warsztaty fotograficzne, radiowe, scenograficzne, tańca dla seniorów z jednej strony i dla dzieci z drugiej oraz turniej street dance, a zrozumiesz dlaczego przez dwa letnie tygodnie cała zgraja cudownie zakręconych dziwaków niemal nie opuszcza Bytomia.
Przyznam, że szczególnie bliskie mojemu sercu są warsztaty pisania o tańcu wraz z międzynarodowym seminarium krytyków i historyków tańca. Kilka konferencji temu sama w nich uczestniczyłam i możecie mi wierzyć, że tego cudownego wrażenia wyrastania na ciele tysięcy par nowych oczu, jakie ma się po tych zajęciach, nie da się porównać z niczym.
Po takim ostrym crash coursie krytyki i historii tańca jedno dodatkowe oko pośrodku czoła naprawdę nie nadążyłoby za nadmiarem wrażeń, a na warsztatach w naprawdę skuteczny sposób uczy się przyszłych krytyków tańca, jak postrzegać ruch na kilka sposobów naraz. Jak odczuwać go każdym własnym mięśniem, jak go opisywać i definiować, i jak go przyswajać każdym porem skóry. Ogromną porcję wiedzy międzynarodowa ekipa przekazuje też bezwiednie, niemal mimochodem. A fakt, że wykładowcy naprawdę trzymają się zasady, że nie ma głupich pytań, zwykle działa na nasze zakompleksione słowiańskie dusze rozbrajająco. „Nie wiesz kim była Isadora Duncan albo Niżyński? Ależ to cudownie! Już myślałem, że nigdy w życiu nie będę miał okazji komuś o nich opowiedzieć!”
Nigdy nie miałam śmiałości zapisać się na prowadzone przez Tomasza Zakrzewskiego warsztaty fotograficzne. Za bardzo cenię jego prace, żeby zawracać mu głowę własną pstrykaniną. Uwielbiam w nich nasycone kolory, ostre krawędzie i umiłowanie mroku najlepiej eksponowane właśnie przy dokumentowaniu bytomskiej Konferencji. Uchylenie choć rąbka tajemnicy warsztatu Zakrzewskiego na pewno warte jest błąkania się późną nocą po bytomskim dworcu w nadziei, że ostatni autobus spóźni się na przystanek akurat tyle samo, co zapalony adept fotografii.
Ewy Niewiadomskiej, prowadzącej warsztaty radiowe, nikomu na Śląsku nie trzeba przedstawiać. Ta przemiła, inteligentna spikerka obdarzona jest cudowną zdolnością transformacji. Potrafi wtedy z wdziękiem, lecz nieustępliwie walczyć o miejsce kultury w Polskim Radiu. Jeśli od kogoś uczyć się trudnej sztuki przekładu ruchu na słowo, to tylko od niej.
Tegoroczną nowinką staną się warsztaty scenograficzne prowadzone przez Jona Pope’a z Laura Peterson Choreography. Ciekawa jestem, jakim zainteresowaniem będzie się cieszyć panel o tym zwykle traktowanym przez krytykę po macoszemu elemencie teatru fizycznego i teatru tańca. Sprawa jest bowiem niezwykle poważna i nie chodzi wyłącznie o kwestie estetyczne. Na barkach scenografa spoczywa odpowiedzialność za elementarne bezpieczeństwo tancerza. Czasem też za jego życie.
tekst: Pola Sobaś-Mikołajczyk | zdjęcie: Steven Schreiber (Laura Peterson Choreography)
Program spektakli 17. Międzynarodowej Konferencji Tańca Współczesnego i Festiwalu Sztuki Tanecznej:
28.06 poniedziałek
godz. 19.30 > Śląski Teatr Tańca
„Most Of The Day I’m Out” + „Mechanical Trio In A Hot Country” - Yossi Berg i Oded Graf (Izrael)
godz. 21.30 > Elektrociepłownia Szombierki
Taneczny Most: „Laka La Mnija. In The Process Of Half Of Sth” – Samovarteateret (Norwegia) i Śląski Teatr Tańca; choreogr. Bente S. Andersen i Anna Piotrowska. Tańczą: K. Kordova, D. Wacek, J. Szwesta i T. Graczyk >>> czytaj więcej
29.06 wtorek
godz. 19.30 > Śląski Teatr Tańca
Taneczny Most: „Singletrack” + „Colorblind” – Iceland Dance Company (Islandia) i Śląski Teatr Tańca; choreogr. Soffia Sigridur. Tańczą: A. Doberska, A. Piec, J. Karch, A. Kopański i inni
Warsztaty taneczne, trwają: 28.06-9.07
Mają na celu zapoznanie tancerzy z różnorodnością technik tańca, poszerzenie zakresu słownictwa ruchowego, a w rezultacie – ułatwić poszukiwania indywidualnego stylu oraz wyposażyć uczestników w odpowiedniej jakości wiedzę z zakresu kompozycji tańca, koncepcji tanecznych, pojęcia przestrzeni etc. Zajęcia prowadzone będą przez tancerzy z całego świata.
Lista nauczycieli:
Jacek Łumiński – polska technika tańca współczesnego, Matsuda Takako (Japonia) – taniec współczesny, Katalin Kántor (Węgry) – mind and body time, space, tension, dynamic, expression, Karmit Burian (Izrael) – acrodance, acrobalance, Lee Sher (Izrael) – physical image workshop, Saar Harari (Izrael) – taniec współczesny, Jianan Qu (Austria) – taniec współczesny, Sebastian Zajkowski – polska technika tańca współczesnego, Johannes Randolf (Austria) – taniec współczesny
Aleksander Kopański – taniec współczesny/ body conditioning, Sylwia Hefczyńska–Lewandowska – polska technika tańca współczesnego, Daniel Galaska (USA) – taniec współczesny, Sonya Rima (Niemcy/ Kolumbia) – latin jazz, Byron van Jones (Niemcy) – old school jazz, Lyrical Modern
Harmen Tromp (Austria) – balet, floor barre, Rosa Estrella (Hiszpania) – flamenco for contemporary dance, Thierry Smits (Belgia) – composition workshop, Jens Bjerregaard (Dania) – partnerowanie
Paras Terezakis (Grecja/ Kanada) – dance out loud, Werner Bechter (Austria) – body – mind centering, Laura Peterson (USA) – continuous movement, Kate Martel (USA) – release, Edward Rice (USA) – contemporary technique, improvisation, Jonathan Pope (USA) – set building for dance, Luke Gutgsell (USA), Kaya Kołodziejczyk (Polska/ Belgia) – exploring the limits of the body, Georg Blaschke (Austria), Slava Krichmariev (Rosja) – balet rosyjski, Idan Cohen (Izrael) – taniec współczesny, Sharon Neshev (Izrael) – ruch i notacja ruchu, Louise Frank (Holandia) – Technika Limona, Nikolay Shchetnev (Rosja) – contact improvisation, Rainer Krenstetter (Austria) – taniec klasyczny, Yossi Berg & Oded Graf (Izrael) - master classes.
Projekty społeczne, trwają: 28.06-9.07
11. Międzynarodowe Warsztaty Tańca Integracyjnego z udziałem osób niepełnosprawnych (5–9.07) – integracyjne warsztaty taneczne dla osób niepełnosprawnych ruchowo i tancerzy pełnosprawnych oraz osób zainteresowanych pracą twórczą z osobami niepełnosprawnymi. Taniec integracyjny jest ruchem zaczynającym się w głębi człowieka, wynikającym z jego doznań i myśli. Oparty jest na idei partnerstwa, równości, wzajemnego szacunku i zrozumienia. Jest formą przełamywania barier, przekraczania granic zakorzenionych głęboko w naszej świadomości. Przesuwa granice i ograniczenia tańca. Zajęcia poprowadzi Phil Williams z Wielkiej Brytanii.
Warsztaty terapii przez ruch – adresowane do pedagogów, terapeutów fizjoterapeutów itp. Celem zajęć jest poznanie technik terapeutycznego oddziaływania przez sztukę taneczną na osoby niepełnosprawne. Plan obejmuje ponad 50 godzin zajęć warsztatowych. Osoby uczestniczące w warsztatach otrzymają materiały zawierające informacje o poznanych metodach i strategiach wykorzystywanych w choreoterapii oraz certyfikat. Zajęcia poprowadzą: Naomi Goldberg Haas (USA), Alicja Gruszka i Beata Grzelak–Szweda.
Warsztaty tańca integracyjnego dla dzieci – adresowane do dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością fizyczną, poruszających się na wózkach inwalidzkich, ale także do dzieci i młodzieży pełnosprawnej zainteresowanej tańcem i teatrem. Projekt ten czerpie z bogatych doświadczeń już istniejącego Integracyjnego Teatru Tańca Kierunek, którego celem nie jest terapia czy rehabilitacja, ale poszukiwanie nowej estetyki tańca oraz profesjonalna praca twórcza o wysokim standardzie artystycznym. Podczas warsztatów zostanie przygotowany spektakl, którego premiera odbędzie się 9 lipca w trakcie Dnia Projektów Społecznych. Warsztaty poprowadzi Katarzyna Rybok.
Warsztaty tańca dla seniorów (trwają do 2.07) – warsztaty z różnych form tanecznych adresowane do osób starszych pragnących rozpocząć lub powrócić do przygody z tańcem. Obejmują urozmaicony pakiet zajęć z tańca współczesnego, towarzyskiego, improwizacji ruchowej, tańców dawnych, tańców w kręgu, tańców integracyjnych.
Międzynarodowe seminarium historyków i krytyków tańca oraz warsztaty pisania o tańcu, trwają: 28.06-9.07
Warsztaty dla osób zainteresowanych pisaniem o tańcu (studentów filologii polskiej, dziennikarstwa, podyplomowych studiów dziennikarskich, teatrologii). Celem warsztatów dziennikarskich jest kształcenie osób, które w przyszłości podejmą tematykę tańca w publikacjach z wykorzystaniem różnych gatunków dziennikarskich. W ramach seminarium omówione zostaną m.in. kwestie postrzegania tańca, języka opisu tańca i przemian wyobraźni w XXI wieku.
Prowadzący:
Joanna Szymajda, Agnieszka Jelewska, Hilke Diemer (Holandia) – kompozycja Rotterdamse Dansacademie, Don McDonagh (USA) – krytyk The New York Times, George Jackson (USA) – krytyk Dance Magazine, Gaby Aldor (Izrael).
Międzynarodowe warsztaty menedżerów sztuki, trwają: 5-9.07
Warsztaty adresowane do menedżerów, artystów, osób zarządzających instytucjami kultury i studentów wydz. zarządzania, kulturoznawstwa itp. W programie: strategie budowania i rozwoju publiczności, pozyskiwanie funduszy na realizację projektów artystycznych, przygotowanie profesjonalnego pakietu reklamowego, omówienie zagadnień dot. polityki kulturalnej, lobbying, spotkania z przedstawicielami fundacji i programów UE wspierających instytucje kulturalne. Seminarium prowadzone będzie przez Catherine Peila – Dyrektor Projektów Międzynarodowych ŚTT z udziałem zaproszonych gości.
Warsztaty fotografii tańca, trwają: 28.06-9.07
Zajęcia skierowane do osób zainteresowanych fotografowaniem tańca, mają na celu kształcenie fotografów dla potrzeb promocji tańca, a także zainteresowanie artystów fotografików tematyką taneczną. Zajęcia odbywać się będą w dwóch grupach: początkującej i zaawansowanej, seminarium poprowadzi Tomasz Zakrzewski.
Warsztaty radiowe, trwają: 5-9.07
Program dla osób zainteresowanych pracą w charakterze dziennikarza radiowego. Program zakłada nagrywanie materiału w terenie, lektoring, montaż, realizację dźwięku, spotkania z gwiazdami festiwalowymi, przeprowadzanie wywiadów etc. Zajęcia prowadzić będzie Ewa Niewiadomska – dziennikarka Polskiego Radia Katowice.
Warsztaty scenograficzne, trwają: 28.06-30.06
Za pomocą dużych arkuszy papieru, ołówków, taśmy klejącej, kleju, brzytwy czy noży, farb i wszystkiego, co podsunie nam wyobraźnia, uczestnicy przygotują własną, niepowtarzalną scenografię do przedstawienia. W czasie warsztatów słuchacze zapoznają się z konwencjami scenograficznymi, organizacją przestrzeni scenicznej, oświetleniem oraz technikami scenograficznymi. Skupią się na znalezieniu niedrogich materiałów, czyli narzędzi które mogą użyć do stworzenia potrzebnej scenografii, jak również na przygotowaniu budżetu oraz planu budowy danego projektu. Zajęcia poprowadzi Jon Pope - kierownik produkcji zespołu Laura Peterson Choreography z USA.
Mała Konferencja Tańca, trwa: 28.06-9.07
Warsztaty taneczne adresowane do dzieci w wieku 7-12 lat. W ramach warsztatów dzieci będą poznawać podstawy techniki tańca współczesnego, jak również taniec orientalny i rozrywkowy. Zajęcia są dostosowane do potrzeb i umiejętności dzieci.
Prowadzenie: Matsuda Takako (Japonia), Kaya Kołodziejczyk (Polska / Belgia), Agnieszka Jaśkowska i Magdalena Górnicka.
Imprezy towarzyszące:
27.06 niedziela, godz. 14.00 > Rynek w Bytomiu
3. Ogólnopolski Turniej Tańca Street Dance o nagrodę Galerii Agora (zgłoszenia na www.konferencja.stt.art.pl)
3.07 sobota
Audycja do Institute For Dance Arts w Linzu (Austria) dla osób, które pragną kontynuować swoją edukację z zakresu tańca współczesnego
5-7.07 > Śląski Teatr Tańca
Projekt zakładający rekonstrukcję spektaklu „Popołudnie fauna” z udziałem uczestników Międzynarodowych Warsztatów Tańca Współczesnego. Projekt prowadzi Claudia Jaeschke. Efekty pracy zaprezentowane zostaną na scenie głównej Konferencji.
17.06-10.07 > Śląski Teatr Tańca
„Ruchome Obrazy/ Moving Stills” - wystawa fotografii Tomasza Zakrzewskiego. Prace powstałe podczas kilku ostatnich edycji Konferencji Tańca Współczesnego i Festiwalu Sztuki Tanecznej w Bytomiu.
Bilety: Spektakle w Śląskim Teatrze Tańca: 25 zł i 20 zł dla uczestników warsztatów, w Elektrociepłowni Szombierki: 10 zł (Compagnie Thor 25 zł), karnety 200 zł i 150 zł
Międzynarodowe seminarium historyków i krytyków tańca oraz warsztaty pisania o tańcu (28.06-9.07): 200 zł. Dla osób, które wezmą udział w min.3 blokach zajęć dziennie - zwrot kosztów.
Programy społeczne – warsztaty tańca integracyjnego (5.07-9.07): 220 zł, osoby niepełnosprawne bezpłatnie; warsztaty tańca integracyjnego dla dzieci (5.07–9.07): bezpłatne, warsztaty Terapii przez ruch (28.06-9.07): 420 zł, warsztaty tańca dla seniorów (28.06–2.07): 70 zł
Podziel się z resztą świata swoimi uwagami, zdjęciami, filmami po imprezach.
Ultramaryna realizuje projekt pn. „Internetowa platforma czasu wolnego” współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPO WSL na lata 2014-2020. Celem projektu jest zwiększenie innowacyjności, konkurencyjności i zatrudnienia w przedsiębiorstwie. Efektem projektu będzie transformacja działalności w stronę rozwiązań cyfrowych. Wartość projektu: 180 628,90 PLN, dofinansowanie z UE: 128 035,50.