Ta strona używa plików cookies.
Polityka Prywatności    Jak wyłączyć cookies?
AKCEPTUJĘ
sobota 10.05.25

START
LOKALE
FORUM
BLOGI
zgłoś imprezę   
  ultramaryna.pl  web 
lokale
  > bary / puby
  > bistro
  > kawiarnie
  > kawiarnie

internetowe

  > kluby
  > kluby

studenckie

  > restauracje
magazyn
Ultramaryna okładka
11. Letni Ogród Teatralny

11. Letni Ogród Teatralny

4.07.2009-30.08.2009
Katowice Miasto Ogrodów, Katowice


W tym roku teatralna część festiwalu LOT składa się wyłącznie ze spektakli komediowych, kabaretowych i dziecięcych. Dziwi brak propozycji muzycznych. Żal też trochę, że organizatorzy nie pokusili się o zaproszenie kilku pozycji nieco cięższego kalibru. Z drugiej strony przyznać trzeba, że w ogromnej większości jest to rozrywka najwyższego LOT-u, więc pozostaje wszystkim smutasom, którzy chcieliby czegoś i dla siebie, życzyć więcej szczęścia w przyszłym roku, a samemu przyjrzeć się co zabawniejszym spektaklom z bliska.

Na czołową pozycję wysuwa się „Pacjent” Teatru Konsekwentnego – miniaturka zainspirowana prawdziwymi przeżyciami autora tekstu i reżysera Adama Sajduka, który miał nieszczęście trafić pod skrzydła państwowej służby zdrowia, a potem to już poszło z górki – najpierw zaszyto mu w nodze kawałek szkła imponujących rozmiarów, potem jakimś cudem wyłuskano je spomiędzy ścięgien, lecz cała sprawa skończyła się mocno przedłużoną hospitalizacją w warunkach, o których Sajduk pisze stylem ocierającym się o dreszczowce Poego. Dla odreagowania polecam każdemu, kto ma za sobą gehennę korzystania z państwowej służby zdrowia.

Drugą perełką jest „Utwór sentymentalny na czterech aktorów”, który śmiało można nazwać teatralną kreskówką dla dorosłych dzieci. Czwórka aktorów zamknięta w pudełku ze sznurka i papieru zachowuje się niczym marionetki w teatrze lalkowym – tu coś pociągnie, tam popcha, tu coś rozwinie, a tam zroluje – a dzięki ich niesamowitej sprawności na scenie powstaje pocieszny i zgrabny światek spraw maleńkich, w którym wszystkie życiowe role można od bohaterów odlepić i przekazać partnerowi obok. Zresztą widać znaczne pokrewieństwo tej sztuki z „Atramentem dla leworęcznych” Teatru Kto – serii dobrze naszkicowanych teatralnych etiud nasączonych charakterystycznym, absurdalnym humorem twórcy kabaretu Chatelet, Krzysztofa Niedźwieckiego.

Legendarna realizacja „Przedstawienia Hamleta we wsi Głucha Dolna” w reżyserii Olgi Lipińskiej stała się klasyką teatru telewizji. Cieszy więc, że dziś, gdy wywietrzała już z tekstu Ivo Brešana cała polityczna satyra, wciąż znajdują się jego fascynaci zdolni odnaleźć i odkurzyć potencjał tego tekstu, realizowanego obecnie ze smykałką historyczną w scenografii podbarwionej nutką nostalgii za estetyką socrealu.

Trudno coś nowego napisać o przedstawieniu gospodarzy poza tym, że wśród pozostałych komediowych przedstawień banderę Śląska nieść będzie wyjątkowo godnie. „Przyjaciel Mela Gibsona” niezmiennie od premiery śmieszy do łez i to śmieszy na różnych poziomach. Dla większości widzów jest to po prostu skrzący się, błyskotliwy monodramat, dla tych, którzy kibicują działalności Mirosława Neinerta – inteligentna autoparodia, a dla miłośników i znawców śląskiego życia teatralnego – dramat z niejednym kluczem.

Bez wątpienia w tym roku będzie na czym zrywać boki. A czy niedługo znajdzie się też okazja, aby dać odpocząć przeponie, a włączyć inne strefy ciała i intelektu, z pewnością przekonamy się za rok.

tekst: Pola Sobaś-Mikołajczyk | na zdjęciu: „Pacjent” Teatru Konsekwentnego


Program 11. Letniego Ogrodu Teatralnego:

4.07 sobota
godz. 21.00 > spektakl
„Przedstawienie Hamleta we wsi Głucha Dolna” – Ivo Brešan – Teatr Ludowy (Kraków)

Władza ludowa dbała nie tylko o rozwój ideowy, ale również kulturalno- oświatowy wszystkich obywateli. Do lokalnych kolektywów robotniczo- chłopskich co rusz trafiały więc dyrektywy obligujące miejscowy aktyw partyjny do zorganizowania – oczywiście poprawnych politycznie – wydarzeń kulturalnych. I tak aktywiści spółdzielni w Głuchej Dolnej postanowili się odświeżyć kulturowo, przygotowując przedstawienie. Przypadek sprawił, że wybór padł na „Hamleta”. Reżyserem wybrany został wiejski nauczyciel, który tak rozdał szekspirowskie role, że charaktery wykonawców niebezpiecznie nałożyły się na charaktery postaci. Sekretarz organizacji partyjnej Bukara, lokalny satrapa i oszust został Klaudiuszem, a jego zausznik, szara eminencja we wsi ma zagrać rolę Poloniusza. Hamletem natomiast zostaje Joca, młody chłopak, którego ojciec padł ofiarą fałszywych oskarżeń ze strony partyjnych kacyków. Ta teatralna walka o dobre imię ojca staje się głęboką metaforą walki z hipokryzją i ideowym zakłamaniem o prawo i prawdę.

5.07 niedziela
godz. 16.00 > grządka teatralna
„Niezwykły dom Pana A. czyli skradzione dźwięki” – Alan Ayckbourn – Teatr Ludowy (Kraków)


godz. 20.00 > kabarety
Kabaret Moherowe Berety
+ Kabaret Jurki

11.07 sobota
godz. 21.00 > spektakl
„Utwór sentymentalny na czterech aktorów” – Piotr Cieplak i Teatr Montownia – Teatr Montownia (Warszawa)

Teatr Montownia współpracował z Piotrem Cieplakiem już dwukrotnie. Powstały wtedy szeroko komentowane i docenione zarówno przez krytyków, jak i publiczność, widowiska. Trzecie spotkanie to spektakl mający zamykać tryptyk historii pokazywanych przez Piotra Cieplaka w Teatrze Montownia. Tym razem w zamkniętej, ograniczonej przestrzeni sceny Teatru Praga, a zarazem w zamkniętej przestrzeni podwórka, opowiedziane zostaną historie lokatorów kamienicy. Zwyczajne-niezwyczajne losy czterech panów krzyżują się i splatają w tragikomicznym finale, a ich słodko-gorzkie perypetie sumują się w wypowiedź o pochwale świata i jego tajemnic.

12.07 niedziela
godz. 16.00 > grządka teatralna
„Kubusiowe granie” - Teatryle (Poznań)


18.07 sobota
godz. 21.00 > spektakl
„Atrament dla leworęcznych” - Krzysztof Niedźwiedzki - Teatr Kto (Kraków)

Współczesna komedia. Składa się ona z kilku przenikających się, obyczajowych scen, pełnych absurdalnego humoru. Ideą spektaklu jest jednak odejście od dosłowności – bohaterów nie da się umieścić w żadnym miejscu i czasie. Nie mają imion, nazwisk, nigdzie nie mieszkają i nie wiadomo czym się zajmują. Pojawiają się na scenie i generują kolejne zdarzenia, wcielając się w wymyślone przez siebie postaci. „Atrament dla leworęcznych” to rodzaj zabawy, w której czwórka aktorów o ponadnaturalnej wyobraźni potrafi z prozaicznych codziennych czynności wydobyć dowolne ilości słownego i sytuacyjnego komizmu.

19.07 niedziela
godz. 12.00 > spektakl wieńczący warsztaty teatralne
„Grze[c/s]zność”
. Nowatorski spektakl, nad którym pracowała grupa licealistów oraz specjaliści z dziedziny teatru, muzyki i dziennikarstwa: wykładowca katowickiej Akademii Muzycznej Barbara Dutkiewicz, Piotr Tomaszewski z Teatru Banialuka oraz reżyser Lucyna Sypniewska. Młodzi ludzie nie tylko grają w przedstawieniu, lecz zajmują się jego promocją. Pomaga im Marta Strzoda. Ten, kto twierdzi że współczesnej młodzieży brak inicjatywy i potencjału, powinien koniecznie zobaczyć „Grze[c/s]zność”. (wstęp wolny)

godz. 16.00 > grządka teatralna
„Letnie Tuwimki” - wg Juliana Tuwima - Teatr Lalki i Aktora Pinokio (Łódź)


godz. 20.00 > kabarety
Kabaret Babeczki z Rodzynkiem
+ Kabaret Nowaki

25.07 sobota
godz. 21.00 > spektakl
„Emigranci” – Sławomir Mrożek - Teatr Provisorium i Kompania Teatr (Lublin)

Bohater spektaklu to osoba czterdziestokilkuletnia, a połowa jego życia polegała na ucieczce, emigracji i nieustannym zawieraniu kompromisów. Być może jest to człowiek, który opuścił swój kraj na dobre, nigdy nie powrócił do ojczyzny, a teraz obserwuje kolejną falę emigracji – tym razem zarobkowej. Jakże w tym świecie rozczarowań i upokorzeń brzmią słowa współczesnych polityków o cudzie irlandzkim w Polsce, o powrotach nad Wisłę, jak w tym obrazie świata wygląda problem światowej emigracji w obliczu paryskich zamieszek, zamachów w londyńskim metrze czy Nowym Jorku? Tego typu pytania pokazują tragizm zjawiska emigracji – ucieczki przed czymś i pogoni za czymś, czego nigdy do końca nie da się określić.

26.07 niedziela
godz. 16.00 > grządka teatralna
„Zapach słoni po deszczu” wg Italo Calvino – Teatr Figur


1.08 sobota
godz. 21.00 > spektakl
„Kamienie w kieszeniach” – Marie Jones – Teatr Centralny (Lublin)

Akcja spektaklu rozgrywa się w małej irlandzkiej wiosce i pokazuje konsekwencje, jakie wynikają z wkroczenia wielkiego świata do małej, prowincjonalnej społeczności. Wielkie studio z Hollywood zdecydowało się kręcić tu film i jako statystów wykorzystuje ludzi z okolicy. Opowieść snuje dwóch aktorów, którzy wcielają się w kilkanaście postaci. Atmosfera na planie zdjęciowym oraz kolosalne pieniądze stojące za całą machiną rozbudza w ludziach nadzieję na przeżycie amerykańskiego snu o sukcesie. Czy życie przyniesie im kolejne rozczarowanie, czy też może spełni ich marzenia?

2.08 niedziela
godz. 16.00 > grządka teatralna
„Baśnie z parasola Ole Zmruż-oczko” wg Hansa Christiana Andersena – Teatr Co Nieco (Białystok)


8.08 sobota
godz. 21.00 > spektakl
„Kolega Mela Gibsona” – Tomasz Jachimek – Teatr Korez (Katowice)

Tekściarz, satyryk i konferansjer Tomasz Jachimek napisał „Kolegę Mela Gibsona” na pohybel artystom – aktorom, których śmiesznostki bezprzykładnie i z rozbrajającą niefrasobliwością zdradza szerokiej widowni. Feliks Rzepka, ukazany w niecodziennej dla artysty sytuacji (przesłuchanie na komisariacie) jest egzemplifikacją wybitnego aktora, który ze szczytów sławy i popularności za sprawą jednej decyzji dyrektora teatru stacza się na samo dno scenicznego niebytu. W składanych zeznaniach, upajając się poświęconą mu uwagą komisarza, odsłania kulisy apogeum swojej sławy, blaski i cienie artystycznego żywota, niedowierzanie wobec przełomu w jego karierze i chaotyczne posunięcia, do jakich ów zawodowy zakręt go pchnął.

9.08 niedziela
godz. 16.00 > grządka teatralna
„Och, Emil!” wg „Emil ze Smalandii” – Astrid Lindgren – Teatr Lalki i Aktora (Wałbrzych)


godz. 20.00 > kabarety
Tomasz Jachimek
+ Kabaret Limo

15.08 sobota
godz. 21.00 > spektakl
„Pacjent” – Adam Sajnuk – Teatr Konsekwentny (Warszawa)

Kanwą monodramu są prawdziwe wydarzenia i przeżycia przypadkowego pacjenta w warszawskim szpitalu. Spotkać to może każdego z nas. Relacja bohatera ma charakter reportażu, w którym – jak w życiu – kabaret miesza się z tragedią. Aktor sugestywnie przedstawia życie, a właściwie próbę przystosowania się do życia w warunkach szpitala – koszar, lazaretu, więzienia… Spektakl jest satyrą na polską służbę zdrowia. Z perspektywy szpitalnego łóżka świat zaczyna wyglądać inaczej. Działania i gesty odwiedzających nabierają nowego znaczenia, a świat zupełnie obcych osób – wcześniej wrogi i nieprzystępny – nagle staje się zaskakująco bliski. „Pacjent” to ironiczna podróż po odhumanizowanych korytarzach warszawskiego szpitala.

16.08 niedziela
godz. 16.00 > grządka teatralna
„Czerwony Kapturek” – Teatr Lalek Banialuka (Bielsko-Biała)


23.08 niedziela
godz. 16.00 > grządka teatralna
„Pchła Szachrajka” – Jan Brzechwa – Śląski Teatr Lalki i Aktora Ateneum (Katowice)


29.08 sobota
godz. 21.00 > spektakl
„Szalone nożyczki” – Paul Pörtner – Teatr Polski (Bielsko-Biała)

Okoliczności powstania najdłużej granego nie-musicalu w historii teatru amerykańskiego – „Szalonych nożyczek” – są niecodzienne. Szwajcarski pisarz Paul Pörtner napisał sztukę kryminalną Schereschnit (Wycinanka), której kariera rozpoczęła się dopiero z chwilą, gdy dwójka nowojorsksich aktorów – Marilyn Abrams i Bruce Jordan – zakupiła do niej prawa autorskie. Amerykanie – prekursorzy mody na teatr interaktywny – tak przerobili szwajcarski oryginał, że sztuka stała się światowym przebojem. Od tej pory zrealizowali przedstawienia w Bostonie, Chicago, Waszyngtonie i San Francisco. Pod ich artystycznym nadzorem powstały także inscenizacje zagraniczne m.in. w Rzymie, Budapeszcie, Meksyku, Johanesburgu, Lizbonie czy Buenos Aires. Ten nadzór jest bardzo ścisły – warunkiem udzielenia licencji jest odbycie przez reżysera swoistego przeszkolenia u autorów. Polską prapremierę w Teatrze Powszechnym w Łodzi (marzec 1999), a później inscenizację w Teatrze Kwadrat w Warszawie (listopad) przygotował – oczywiście po wymaganym szkoleniu w Waszyngtonie – Marcin Sławiński, reżyser przedstawienia. Zgodnie z zasadą ustaloną przez Amerykanów, akcję sztuki usytuował w łódzkich, warszawskich, czy bielskich realiach. Stąd w tej amerykańskiej sztuce Kozy, Straconka, ul. 11 Listopada i Kamienica. Jak dotąd najdłużej pokazywano to przedstawienie w Bostonie (20 lat) i w Chicago (18 lat). Podobno to światowy rekord teatralny!

30.08 niedziela
godz. 16.00 > grządka teatralna
„Śpiąca Królewna” wg Hansa Christiana Andersena – Teatr Dzieci Zagłębia im. J. Dormana (Będzin)


godz. 20.00 > kabarety
Kabaret Hrabi
+ Kabaret Dno


>>> zobacz więcej na stronie LOTu



podcienia Górnośląskiego Centrum Kultury






Bilety:
spektakle 10 zł, wieczory kabaretowe 15 zł, spektakle dla dzieci wstęp wolny





po imprezie
Ostatnio dodane | Ostatnio skomentowane
Upper Festival 2019
5.09.2019
Fest Festival 2019
26.08.2019
Off Festival 2019
9.08.2019
Festiwal Tauron Nowa Muzyka 2019
27.06.2019
Off Festival 2018
10.08.2018
Podziel się z resztą świata swoimi uwagami, zdjęciami, filmami po imprezach.


Ultramaryna realizuje projekt pn. „Internetowa platforma czasu wolnego” współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego w ramach RPO WSL na lata 2014-2020. Celem projektu jest zwiększenie innowacyjności, konkurencyjności i zatrudnienia w przedsiębiorstwie.
Efektem projektu będzie transformacja działalności w stronę rozwiązań cyfrowych. Wartość projektu: 180 628,90 PLN, dofinansowanie z UE: 128 035,50.
o nas | kontakt | reklama | magazyn | zgłoś błąd na stronie | © Ultramaryna 2001-2022, wszystkie prawa zastrzeżone