|
 |
 |
To chyba najbardziej różnorodna edycja w historii festiwalu. W programie mieszają się różne estetyki, założenia i rytmy, aż o każdym chce się opowiadać odrobinę innym językiem. Chyba tylko o dwóch farsach z tegorocznego zestawu można powiedzieć, że są do siebie choć w zarysach podobne. Pozostałe spektakle mają smak niepowtarzalny – znalazły się pomiędzy nimi cierpki „Żyd”, słodkie „Teatralne karaoke”, gorzki „Homo Polonicus”, palący w gardło „Griga” i jeszcze wiele innych smaków, a wszystkie one ciekawie się ze sobą przegryzają. Ot taka teatralna kuchnia fusion.
Pierwszym daniem będą „Próby”. Przywykliśmy się zgadzać z ich autorem, że nikt jego ról nie zinterpretuje lepiej niż Jan Peszek i bracia Grabowscy, przez co dramaty Schaeffera leżały sobie ostatnio na półce z napisem „doskonałe, domknięte, spełnione i nienaruszalne” i aż żal, że tak się kurzyły otoczone powszechnym uwielbieniem. Na szczęście Waldemar Śmigasiewicz nie ma alergii na tego rodzaju kurz ani oporów przed proponowaniem żywej klasyki niezależnym zespołom. „Próby”, które przygotował razem z czworgiem młodych aktorów, wprost kipią energią, ale nawet to kipienie kontrolowane jest z zegarmistrzowską precyzją.
Na drugie kuchnia francuska. „Mobile” teatru Chabatz d’Entrar ma w sobie wiele z dziecięcej huśtawki. Jest zabawą z równowagą, zabawą z grawitacją i wreszcie zabawą z samą potrzebą zabawy, która zmusza, by wciąż dobudowywać kolejne, coraz to mniej stabilne piętra do rozchybotanej drewnianej konstrukcji i sprawdzać, co jeszcze można zrobić z każdą kolejną deską.
Gdy przyjdzie czas na napoje wybrać można orzeźwiający kompot z zasuszonych najpiękniejszych piosenek, czyli „Teatralne karaoke” albo ostry trunek wprost z Lublina – „Homo Polonicusa” Teatru Provisorium i Kompanii Teatr, od dawna wtykających szpilę w pompatyczne polskie mity, śledzących ślady po muchach na podrasowanych portretach przodków i niby podstawiających nam krzywe lustro, byśmy ze strachem dostrzegli, że to my wmawialiśmy lustru krzywizny. „Homo Polonicus” to nieodrodne dziecko wszystkich lubelskich ojców. Robi wrażenie sielskiego polskiego dworku z ilustracji Szancera do „Pana Tadeusza”, który dostał się w ręce Dudy Gracza. I nie ma wątpliwości, że to temu buremu obrazowi, po którym szaleje obrzydliwy Xiążę pod rękę z rosyjskim zaborcą i chciwym klechą znacznie bliżej do historycznej prawdy niż wydartej z narodowej epopei pastelowej ilustracji z rumianym wojakiem.
Na podwójny deser polecam dwie sztuki zabawne – „Wszystko o mężczyznach” i „Siostrzyczki biorą wszystko”, która dowodzi, że gdyby Rainman był kobietą, wszystko byłoby znacznie bardziej skomplikowane. Zacznijmy od tego, że wtedy jego rodzice nie uwierzyliby, że najlepiej jest go izolować od rodzeństwa. Pewnie więc pokusiliby się o mały eksperyment. Tak przynajmniej zrobiła matka bohaterek sztuki – mianowicie zapisała w testamencie, że trzy sprawne intelektualnie siostry mogą się podzielić spadkiem, jeśli jedna z nich zaopiekuje się tą „niewydarzoną”. Spadek jest z siostrą w pakiecie, więc jeśli nie znajdzie się nikt chętny do poświęceń, to upośledzona Mila i solidny zastrzyk gotówki dostanie się ośrodkowi prowadzonemu przez zakon św. Idziego. Naturalnie każda z sióstr robi wszystko, aby zdobyć majątek, a siostrę wcisnąć komuś innemu. Do czasu.
Pomiędzy słodyczami dobrze wychylić coś, na czym bracia ze wschodu znają się najlepiej. „Griga” to esencja z opowiadań Czechowa. Mieści się w nim cała mętna wódka, którą trzeba zachłannie pić o zmierzchu, żeby zapomnieć o wszystkim, co było i żeby uwierzyć, że jeszcze coś będzie i mieszczą się w nim wszyscy nieudacznicy, którzy otwierając pierwszą butelkę mają tyle do udawania, że gdy spijają jej ostatnią kroplę, sami nie wierzą, że nie mają nawet za czym płakać. Mieszczą się w nim też wszystkie rozsiane po świecie identyczne miasteczka, w których siedzą identyczni nieudacznicy zachłystujący się identyczną wódką. Mieści się w nim każda przegrana, z którą żaden z bohaterów Czechowa nie zdążył się pogodzić.
Na koniec skubniemy kilka zagranicznych frykasów. Po świetnym, choć czasem ościstym jak karp po żydowsku „Żydzie”, dobrze się uraczyć czymś z kuchni słowackiej, nawet jeśli jej przaśność czasem dziwi, bo to, co Túlavé Divadlo zrobiło z „Hamletem”, może, a nawet powinno z początku wywoływać opór. Największe arcydzieło teatru dworskiego przetykane jarmarcznymi bagatelami to pomysł dosyć odważny, ale... logiczny. Historię o wyjściu świata z ram warto czasem tak opowiadać, żeby sama historia też z nich wyszła. Monolog, w którym zamknięto najtragiczniejsze pytanie ludzkości warto zestawić ze sprośnym żartem, śmierć zawiedzionej kochanki z pachnącą horrorem drwiną, w końcu czyż sam Shakespeare do tego nie zachęca?
Wreszcie dojdziemy do specjału chińsko-portugalskiego – Teatru O Ultimo Momento, najbliższego idei dobrej kuchni fusion, bo skomponowanego dokładnie z jej zasadami. Pikantny smak tradycyjnego chińskiego stylu akrobacji polano tu subtelnym i aksamitnym sosem zachodniego teatru tańca. Tak powstała potrawa niejednoznaczna i nietypowa. Podawana z sentymentalnym rytmem często oszałamia mocniej niż portugalskie wino. Smakowana przez znawcę zwykle skłania do gimnastyki uderzających o siebie dłoni.
tekst: Pola Sobaś-Mikołajczyk | zdjęcie: Sebastien Armengol („Contigo”, reż. J. P. Dos Santos, R. Horta)
Program 10. Letniego Ogrodu Teatralnego:
5.07 sobota
godz. 21.00 „Próby” – B. Schaeffer – spektakl offowy aktorów Teatru Montownia i Teatru Narodowego (Warszawa); reżyseria Waldemar Śmigasiewicz. Wyst.: Ewa Konstancja Bułhak, Anna Gryszkówna, Aneta Todorczuk-Perchuć, Dorota Rubin, Wojciech Solarz, Marcin Perchuć
6.07 niedziela
godz. 16.00 Letnia Grządka Teatralna: „Ach, ta Mysia” – J. Czepowiecki – Teatr Baj Pomorski (Toruń); reżyseria Czesław Sieńko, scenografia Jacek Zagajewski, muzyka Rober Łuczak, choreografia Władysław Janicki
godz. 20.00 I Wieczór Kabaretowy: Kabaret Adin + „Kobieta i Mężczyzna” – Kabaret Hrabi
12.07 sobota
godz. 21.00 (uwaga, zmiana programu!) spektakl muzyczny „O zmierzchu” – Compagnie Amoros & Augustin (Strasburg, Francja)
13.07 niedziela
godz. 16.00 Letnia Grządka Teatralna: „Opowieść o dobrym sercu” – Teatr Co Nieco (Białystok)
godz. 20.00 „Karaoke w teatrze” – Teatr Polonia (Warszawa); reżyseria i prowadzenie wieczoru: Magda Umer, Andrzej Poniedzielski, muzyka: Wojciech Borkowski, Czesław Bartkowski, Adam Cegielski
19.07 sobota
godz. 21.00 „Homo Polonicus” – Teatr Provisorium i Kompania Teatr (Lublin); scenariusz na podstawie powieści Krystiana Piwowarskiego: zespół, reżyseria: Janusz Opryński, Witold Mazurkiewicz, scenografia Robert Kuśmirowski, muzyka i warsztat wokalny Jan Bernad, światło i dźwięk: Jan Piotr Szamryk, Janusz Opryński. Wyst.: Jacek Brzeziński, Witold Mazurkiewicz, Jarosław Tomica, Michał Zgiet
20.07 niedziela
godz. 16.00 Letnia Grządka Teatralna: „Czerwony Kapturek” wg Jana Brzechwy – Teatr Provisorium i Kompania Teatr (Lublin). Wyst.: Witold Mazurkiewicz, Jarosław Tomica, Michał Zgiet
godz. 21.00 Pierwszy wieczór muzyczny – cykl JaZZ i okolice: Oregon (USA) w składzie: Paul McCandless – obój, saksofony, klarnety, Ralph Towner – fortepian, gitara, Glen Moore – kontrabas, Mark Walker – perkusja i instrumenty perkusyjne
26.07 sobota
godz. 21.00 „Siostrzyczki biorą wszystko. Farsa w trzech koalicjach” – D. Około-Kułak – Teatr Bagatela (Kraków); reżyseria Ewa Marcinkówna, scenografia Urszula Czernicka
27.07 niedziela
godz.16.00 Letnia Grządka Teatralna: „Tymoteusz i Psiuńcio” – J. Wilkowski – Teatr Bis (Poznań)
godz. 20.00 II Wieczór Kabaretowy: Łowcy. B + Dno
2.08 sobota
godz. 21.00 „Griga” – wg opowiadań A. Czechowa – Teatr Nowy (Kraków); adaptacja i reżyseria Piotr Sieklucki. Wyst.: Aneta Wirzinkiewicz, Dominik Nowak, Piotr Sieklucki
3.08 niedziela
godz. 16.00 Letnia Grządka Teatralna: „Diabelskie kamienie i pazury” – Teatr Wielkie Koło (Będzin)
godz. 20.00 drugi wieczór muzyczny – cykl JaZZ i okolice: Bartek Pieszka Quartet (Bartek Pieszka – wibrafon, Nikola Kołodziejczyk – fortepian, Maciej Szczyciński – kontrabas, Sebastian Kuchczyński – perkusja) + Horny Trees (Paweł Szamburski – klarnet, Maciej Bielawski – gitara basowa, Hubert Zemler – perkusja, DJ Lenar – gramofon, laptop, elektronika)
9.08 sobota
godz. 21.00 „Wszystko o mężczyznach” – M. Gavran – Teatr Ludowy (Kraków); reżyseria Tomasz Obara, scenografia Marek Braun, przekład Anna Tuszyńska. Wyst.: Krzysztof Górecki, Tomasz Obara, Piotr Pilitowski
10.08 niedziela
godz. 16.00 Letnia Grządka Teatralna: „Niezwykły dom Pana A., czyli skradzione dźwięki” – A. Ayckobourn – Teatr Ludowy (Kraków)
godz. 20.00 III Wieczór Kabaretowy: Kabaretowa Scena Trójki. Artur Andrus i goście: Tomasz Sapryk + „Z plejbeku” – Kabaret Świerszczychrząszcz + „Czyści jak łza” – Teatrzyk Piosenki Satyrycznej
16.08 sobota
godz. 21.00 „Żyd” – A. Pałyga – Teatr Polski (Bielsko-Biała); reżyseria Robert Talarczyk, scenografia Michał Urban. Wyst.: Jadwiga Grygierczyk, Katarzyna Skrzypek, Kazimierz Czapla, Grzegorz Sikora, Tomasz Lorek
17.08 niedziela
godz. 16.00 Letnia Grządka Teatralna: „Chłopiec z gwiazd” – O. Wilde – Teatr Dzieci Zagłębia (Będzin); scenariusz Dariusz Wiktorowicz, reżyseria Wojciech Malajkat, scenografia Barbara Wójcik-Wiktorowicz, muzyka Grzegorz Turnau
23.08 sobota
godz. 19.00 > hala Starego Dworca
„Contigo” – Teatr O Ultimo Momento (Francja/ Portugalia); reżyseria: João Paulo P. Dos Santos, Rui Horta, choreografia Rui Horta, muzyka: Tiago Cerqueira i Vitor Joaquim, kostiumy Pedro P. Dos Santos. Wykonanie: João Paulo P. Dos Santos
godz. 21.00 „Hamlet lub odnaleziona czaszka” – Jakub Nvota, Kamil Žiška – Tulave Divadlo (Trnawa, Słowacja); reżyseria Jakub Nvota, muzyka Kamil Mikulčík. Wyst.: L. Hurajová, K. Mikulčík, Š. Richterová, J. Nvota, P. Buocik i inni
24.08 niedziela
godz. 16.00 Letnia Grządka Teatralna: „Tomcio Paluszek” – J. Zaborowski – Teatr Lalek Banialuka (Bielsko-Biała); reżyseria Witold Mazurkiewicz, scenografia Jerzy Rudzki, muzyka Krzesimir Dębski
godz. 21.00 Trzeci wieczór muzyczny – cykl JaZZ i okolice: Daniele di Bonaventura Band’Union (Danielle Di Bonaventura - bandoneon, fortepian, Marcello Peghin – gitara, Felice Del Gaudio – kontrabas, Alfredo Laviano – perkusja)
30.08 niedziela
godz. 20.00 IV Wieczór Kabaretowy: XXL-ka czyli 30 lat Elżbiety Okupskiej na scenie. Goście: Renata Przemyk, Maria Meyer, Michał Bajor, Janusz Radek, Artur Barciś, Robert Talarczyk, Igor Szebo, Kabaret Moherowe Berety, Kabaret Rak, Crazy Band, Mirosław Neinert
podcienia Górnośląskiego Centrum Kultury
Bilety: spektakle 10 zł, koncerty 15 zł, wieczory kabaretowe 15 zł, wystawa i spektakle dla dzieci wstęp wolny
|
 |
 |
|
 |

|
 |
|