Ta strona używa plików cookies.
Polityka Prywatności    Jak wyłączyć cookies?
AKCEPTUJĘ
środa 2.07.25

START
LOKALE
FORUM
BLOGI
zgłoś imprezę   
  ultramaryna.pl  web 
lokale
  > bary / puby
  > bistro
  > kawiarnie
  > kawiarnie

internetowe

  > kluby
  > kluby

studenckie

  > restauracje
magazyn
Ultramaryna okładka
9. Międzynarodowy Letni Ogród Teatralny

9. Międzynarodowy Letni Ogród Teatralny

6.07.2007-26.08.2007
Katowice Miasto Ogrodów, Katowice


W tym roku LOT sięga po nowe przestrzenie i nowe rozmiary widowisk. Obok kameralnych przedstawień w podcieniach GCK, z których już znamy ten festiwal, zobaczymy wielkie widowiska cyrkowe na placu Sejmu Śląskiego i klasyczne „pudełkowe” spektakle w sali Teatru Korez. Jeśli zaś chodzi o tematykę, to króluje klimat baśniowy – praktycznie co spektakl, to przypowieść.

Zacznijmy od „Tesoro” – pięknego, oprawionego cyrkowymi popisami, przedstawienia o dalekiej podróży, w którą trzeba wyruszyć, by gdzieś na krańcach horyzontu odnaleźć wyśniony skarb. Potem na scenę wkraczają Buchty a loutky, żeby opowiedzieć historię ojca i syna rozdzielonych przez chińską inwazję na Tybet. Inwazję tak okrutną, że nawet po powrocie ojciec nie był w stanie podzielić się wspomnieniami z synem i szczelnie zamknął je w tytułowej czerwonej skrzyni. Przedstawienie jest inspirowane prawdziwymi wydarzeniami – ojciec autora książki, na podstawie której powstał spektakl Czechów, rzeczywiście był świadkiem splądrowania Tybetu, lecz zdawał sobie sprawę z niebezpieczeństwa, jakie wiązało się z rozpowszechnianiem tego typu historii w komunistycznej Czechosłowacji. Jedyną formą przepracowania tej traumy było prowadzenie dziennika o jego własnych „dwóch latach w Tybecie”. Autor dostał ten dziennik w spadku.

„Prorok Ilja” właściwie cały jest z przypowieści zbudowany. Oto analfabeta-cudotwórca buduje swój mały eden. Nazywa go Wierszalinem i sprasza do siebie ślepych, aby przywrócić im wzrok, chromych, aby zaczęli chodzić i pijaków, aby nabrali wstrętu do alkoholu. Pomińmy kwestię skuteczności tych zabiegów. Znacznie ważniejszą sprawą okazał się literalny związek, jaki mieszkańcy wiosek widzieli pomiędzy działalnością proroka a koniecznością jego ukrzyżowania. O dziwo, jest to historia niesamowicie zabawna i refleksyjna.

Jeszcze bliższy świata baśni i mitów jest „Kowal Malambo”. Tytułowy bohater naprawdę nie żądał od życia wiele. Chciał mieć dach nad głową, w dzień pracować, a nocą tańczyć Malambo z powabną Lolą. Przypadkiem jednak akurat koło jego wioski osiołek Jezusa zgubił podkowę. W nagrodę za jego podkucie Chrystus podarował kowalowi kilka drobiazgów, dzięki którym można było oszukać Szatana i cieszyć się nieśmiertelnością. Nim jednak Malambo trzykrotnie przeżył młodość, dojrzałość i schyłek, zdał sobie sprawę, że nieśmiertelność może być przekleństwem.

W „Sprzedam dom, w którym już nie mogę mieszkać” całą magię literatury Hrabala przełożono na język gestu i światła. Można niemal dotknąć tych odwiecznych figur z wyobraźni czeskiego pisarza: zawsze cierpliwej i strapionej żony, bab soczystych a rumianych, ociekających piwem przyjaciół z gospody. Wszystko to wirujące, tajemnicze i tak niepokojące, że przestaje dziwić, że mogło autora zwabić za tę barierę, za którą nikt już nie karmi gołębi.

„Jérôme Thomas zaprasza Jean-François Baëz” odrobinę odstaje od pozostałych przedstawień festiwalu. Jeśli większość z nich można porównać z solidnie napisanymi powieściami, spektakl Jérôme Thomasa przypomina poemat rozpisany na akordeon i kilka żonglerskich piłeczek. Podobnie ma się sprawa z „Orkiestrą La Fanfare Jo Bithume” – najzabawniejszą orkiestrą świata, przesłodko niepozbieraną i niedobraną.

„Arabska noc” znów prowadzi nas w świat baśni. Tym razem tych najsłynniejszych, opowiadanych przez tysiąc i jedną noc. Niby zaczyna się dość banalnie – pęka rura gdzieś na osiedlu – ale wówczas unieruchomieni przez awarię mieszkańcy wpadają w logoreę. Z opowiadanych przez nich tysiąca i jednej historii powoli powstaje zupełnie nowy i nieoczekiwany typ szaleństwa. „Zabawa” to już klasyk. Kto nie miał okazji analizować w szkole rekwizytów powyciąganych z „Wesela”, powinien czym prędzej nadrobić tę lukę. Zwłaszcza, że Montownia pysznie się „Zabawą” bawi.

Na koniec festiwalu tradycyjnie tegoroczna produkcja Korezu. „Kometa czyli ten okrutny wiek XX wg Nohavicy” jest czymś więcej, niż wiązanką dobrze przetłumaczonych piosenek. To chwilami wzruszająca, a chwilami śmieszna historia czasów ponoć okrutnych, a mimo to urzekających.

Dużą rolę w programie LOTu odgrywa muzyka. W tym roku organizatorzy postarali się o niezwykle ciekawe muzyczne wydarzenia.

7 lipca wystąpi ze swoim zespołem Geri Allen. Koncert pianistki i kompozytorki, która należy do czołówki światowego mainstreamowego jazzu, ucieszy z pewnością nie tylko zwolenników tej muzyki. Towarzyszyć jej będzie wyśmienita wokalistka o broadwayowskim rodowodzie Carmen Lundy oraz niezwykły tancerz Maurice Chestnut, który klasyczne techniki stepowania przenosi w świat hip-hopu, funku, soulu i jazzu. Zapowiada się więc również wyśmienite widowisko, wydarzenie parateatralne w eklektycznej konwencji musicalowej.

Dzień później, 8 lipca, posłuchamy fantastycznej grupy Klezmer Madness!, prowadzonej przez wirtuoza klarnetu Davida Krakauera. Ten niezwykle charyzmatyczny muzyk wspaniale podjął klezmerską tradycję, twórczo ją rozwijając poprzez śmiałe łączenie z wieloma nowoczesnymi nurtami muzyki wielkiego miasta. W ten sposób udało mu się połączyć artystyczne poszukiwania z niezwykle chwytliwą, atrakcyjną dla publiczności i porywającą do zabawy formą. Już kilka razy występował w Polsce, za każdym razem zjednując sobie publiczność swoją niesamowitą energią. Krakauer to nie klezmer rodem z Cepelii! Można się spodziewać „klezmerskiego szaleństwa”.

26 sierpnia, na zakończenie tegorocznego cyklu, wystąpi Renaud Garcia-Fons ze swoim trio. Kontrabasiście z Francji towarzyszyć będzie perkusista Negrito Trasante oraz grający na gitarze flamenco Kiko Ruiz. Zwykle kontrabas traktowany jest jako instrument tła, jednak Garcia-Fons znalazł dla niego inną, przewodnią rolę. Jego inspiracje obejmują etniczną muzykę basenu morza śródziemnego i dawnego orientu, europejską muzykę klasyczną, amerykański i europejski jazz, jak również flamenco. Efektem jest transkulturowa estetyka, która stanowi spójne połączenie wszystkich wymienionych wpływów, dla których wspólnym mianownikiem jest duchowa wartość zaklęta w dźwiękach.

tekst: Pola Sobaś-Mikołajczyk, Wojtek Mszyca Jr | zdjęcie: „Orkiestra La Fanfare Jo Bithume” Compagnie Jo Bithume



Program Letniego Ogrodu Teatralnego

6.07 piątek
hala Starego Dworca PKP w Katowicach (ul. Dworcowa 4), godz. 21.30
Cyrk. Komedia dell’arte. Groteska: „Tesoro” (Skarb) – M. Chiarenza, A. Serena – Arcipelago Circo Teatro (Wenecja, Włochy); reż. M. Chiarenza, muzyka C. Cialdo Capelli. Wyst.: kubańska grupa akrobatyczna Los Flebes, Emanuele Pasqualini, Claudia Facchini (śpiew)

7.07 sobota
Galeria Piętro Wyżej, godz. 20.00
otwarcie wystawy: Zbigniew Szumski – Rysunki teatralne

podcienia GCK, godz. 21.00
Geri Allen Group z gościnnym udziałem Carmen Lundy. Skład: Geri Allen – fortepian, Carmen Lundy – śpiew, Daryll Hall – kontrabas, Kassa Overall – perkusja, Maurice Chestnut – taniec/step

8.07 niedziela
podcienia GCK, godz. 16.00
Letnia Grządka Teatralna: „Paskudarium” – Divadlo Piki (Pezinok, Słowacja); reż. K. Aulitisová, L. Piktor, kostiumy Z. Cigánová-Mojzisová, muzyka M. Nik. Spektakl grany jest w j. polskim.

podcienia GCK, godz. 21.00
David Krakauer & Klezmer Madness! w składzie: David Krakauer – klarnety, Sheryl Bailey – gitara, Allen Watsky – gitara rytmiczna, SoCalled – sampler, Frederic Liebert – gitara basowa, Michael Sarin – perkusja

13.07 piątek
Teatr Korez, godz. 21.00
Cyrk. Komedia dell’arte. Groteska: „Tybet. Co ukrywa czerwona skrzynia?” – Buchty a Loutky (Praga, Czechy); scenariusz P. Sís, reż. R. Beran oraz Buchty a Loutky, muzyka T. Procházka

14.07 sobota
plac Sejmu Śląskiego, godz. 21.00
Cyrk. Komedia dell’arte. Groteska: „Prorok Ilja” – T. Słobodzianek – Teatro Tatro (Nitra, Słowacja); reż. O. Spisák, scen. F. Lipták, kostiumy K. Hollá, muzyka P. Groll

15.07 niedziela
podcienia GCK, godz. 16.00
Letnia Grządka Teatralna: „Magiczna Trupa Robinsona Bluesa” – Teatr Wielkie Koło (Będzin); scenariusz i reż. J. Łabacz, muzyka P. Wlazło i P. Pelczar

podcienia GCK, godz. 21.00
Cyrk. Komedia dell’arte. Groteska: „Kowal Malambo. Argentyńska historia” – T. Słobodzianek – Teatr Laboratorium Dramatu (Warszawa); reż. O. Spisák, choreografia A. Iberszer, muzyka B. Woźniak, scen. M. Malesza, kostiumy K. Hollá

21.07 sobota
podcienia GCK, godz. 21.00
Cyrk. Komedia dell’arte. Groteska: „Sprzedam dom w którym już nie mogę mieszkać” – Teatr Kto (Kraków); scenariusz, reż. i oprac. muz. J. Zoń, scen. J. Jaśko-Sroka, kostiumy Z. de Ines. Seans teatralny inspirowany życiem i twórczością Bohumila Hrabala.

22.07 niedziela
podcienia GCK, godz. 16.00
Letnia Grządka Teatralna: „Ja klaun” – Teatr Małych Form Mieczysława Giedrojcia (Bydgoszcz)

28.07 sobota
podcienia GCK, godz. 21.00
Cyrk. Komedia dell’arte. Groteska: „Jérome Thomas zaprasza Jean-Francois Baez” – Compagnie Jérome Thomas (Dijon, Francja); Jérome Thomas – żonglerka, Jean-François Baëz – akordeon

29.07 niedziela
podcienia GCK, godz. 16.00
Letnia Grządka Teatralna: „Indiańskie wyprawy Małej Chmurki” – P. Grabowski – Teatr Animacji (Poznań); muzyka R. Łuczak

podcienia GCK, godz. 21.00
Cyrk. Komedia dell’arte. Groteska: „Orkiestra La Fanfare Jo Bithume” – Compagnie Jo Bithume (Angers, Francja)

4.08 sobota
podcienia GCK, godz. 21.00
Cyrk. Komedia dell’arte. Groteska: „Arabska noc” – R. Schimmelphennig – Teatr Ludowy (Kraków); tłum. E. Ogrodowska-Jesionek, reż. T. Svoboda, scen. J. Bönisch, muzyka K. Albrecht, konsult. choreograficzna T. Wygoda

5.08 niedziela
podcienia GCK, godz. 16.00
Letnia Grządka Teatralna: „Wielkoludki” – Teatr Pinezka (Gdańsk)

12.08 niedziela
podcienia GCK, godz. 16.00
Letnia Grządka Teatralna: „O Czerwonym Kapturku i Księżniczce na ziarnku grochu” – J. Streda – Teatr Ateneum (Katowice); reż. M. Wit, scen. A. Kuryłło, muzyka B. Pasternak

18.08 sobota
podcienia GCK, godz. 21.00
Cyrk. Komedia dell’arte. Groteska: „Zabawa” – Teatr Montownia (Warszawa); reż. zespół, opieka art. J. Gajewski

19.08 niedziela
podcienia GCK, godz. 16.00
Letnia Grządka Teatralna: „Felek” – W. Aniszewski (Bielsko-Biała); adapt. i reż. E. Tomaszewska, scen. A. Geringer

25.08 sobota
podcienia GCK, godz. 21.00
Cyrk. Komedia dell’arte. Groteska: „Kometa czyli ten okrutny wiek XX wg Nohavicy” – Teatr Korez (Katowice); scenariusz R. Talarczyk, reż.: R. Talarczyk i M. Neinert, scen. i animacje komputerowe: E. Satalecka i D. Łęczyński, kostiumy E. Satalecka, choreografia A. Fredyk, aranż. i kier. muz. A. Minkacz

26.08 niedziela
podcienia GCK, godz. 16.00
Letnia Grządka Teatralna: „O Szewczyku, strasznym Smoku, Czarownicy i Królewnie” – Teatr Dzieci Zagłębia (Będzin); scenariusz i reż. D. Wiktorowicz, scen. i kostiumy B. Wójcik-Wiktorowicz, muzyka i przyg. wokalne M. Makulski

podcienia GCK, godz. 21.00
Renaud Garcia-Fons Trio w składzie: Renaud Garcia-Fons – kontrabas, Kiko Ruiz – gitara flamenco, Negrito Trasante – perkusja, perkusjonalia






Bilety:
spektakle 8 zł, koncerty 12 zł, spektakle dla dzieci wstęp wolny





po imprezie
Ostatnio dodane | Ostatnio skomentowane
Upper Festival 2019
5.09.2019
Fest Festival 2019
26.08.2019
Off Festival 2019
9.08.2019
Festiwal Tauron Nowa Muzyka 2019
27.06.2019
Off Festival 2018
10.08.2018
Podziel się z resztą świata swoimi uwagami, zdjęciami, filmami po imprezach.


Ultramaryna realizuje projekt pn. „Internetowa platforma czasu wolnego” współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego w ramach RPO WSL na lata 2014-2020. Celem projektu jest zwiększenie innowacyjności, konkurencyjności i zatrudnienia w przedsiębiorstwie.
Efektem projektu będzie transformacja działalności w stronę rozwiązań cyfrowych. Wartość projektu: 180 628,90 PLN, dofinansowanie z UE: 128 035,50.
o nas | kontakt | reklama | magazyn | zgłoś błąd na stronie | © Ultramaryna 2001-2022, wszystkie prawa zastrzeżone